Nieuws
Spanje
Maandag, 17 november '25 via Railtech
Ongeluk - ramp
74
Webmaster
Een goederentrein is zaterdag ontspoord in As Neves in de Noord-Spaanse regio Galicië nadat een aardverschuiving het spoor versperde. De machinist raakte gewond en negen wagons kantelden. Door het incident moest een belangrijk deel van het Galicische spoorwegnet worden gesloten, waardoor zowel het goederenvervoer als het passagiersvervoer over middellange en lange afstand werd verstoord.
Een goederenlocomotief en 17 wagons van Captrain Spanje raakten zaterdagmiddag laat van het spoor in de buurt van de kleine halte van het station in de gemeente As Neves in Pontevedra. Negen van de wagons, die geladen waren met rollen staal, kantelden bij de ontsporing.
De bestuurder, de enige inzittende, wist door een raam te ontsnappen en werd door de hulpdiensten behandeld aan kneuzingen voordat hij werd overgebracht voor verdere medische zorg. Aanvankelijke berichten die suggereerden dat hij bekneld zat, werden later gecorrigeerd door het regionale Emergency Response Centre. Brandweerlieden van Ponteareas, gezondheidsdiensten en de Guardia Civil werden allemaal ter plaatse ingezet.
Aardverschuiving leidde tot ontsporing
Adif bevestigde dat een aardverschuiving de ontsporing veroorzaakte, waardoor de infrastructuur langs het traject beschadigd raakte en de route onbegaanbaar werd. Terwijl zeven wagons zonder schade op het spoor bleven, moesten de negen gekantelde wagons met speciale apparatuur uit het spoor worden getild voordat de reparaties konden beginnen. Adif heeft gezegd dat de lijn enkele dagen gesloten zal blijven, waarbij de prioriteit ligt bij het opruimen van het wrak voordat het structurele herstel kan beginnen.
De verstoring heeft gevolgen voor de middellangeafstandsdiensten tussen Vigo en Ourense en tussen Vigo en Ponferrada, maar ook voor de langeafstandstreinen tussen Vigo en Barcelona. Vrachtvervoerders die gebruik maken van de corridor ondervinden ook hinder en de autoriteiten bereiden tijdelijke alternatieven voor op de weg om de essentiële verkeersstromen in stand te houden.
Lokale bronnen voegden eraan toe dat het achterste deel van de trein leeg was en op weg was naar Vigo om vracht, waaronder voertuigen, op te halen. Ambtenaren verwachten dat het herstelproces tijd in beslag zal nemen vanwege de omvang van de schade en de noodzaak om hefapparatuur in te zetten die geschikt is voor zowel de wagons als de betrokken kipmachine.