Nieuws


Eurostar bestelt 50 dubbeldekstreinen bij Alstom: "Investering van 2 miljard met gegarandeerde leveringstermijn"

België
Woensdag, 22 oktober '25 via VRT NWS
Eurostar

Infrastructuur
255
Webmaster

Het spoorwegbedrijf Eurostar investeert 2 miljard euro in de aankoop van 50 nieuwe dubbeldekstreinen. De bestelling van de eerste 30 treinen bij de Franse constructeur Alstom is intussen ondertekend, met een optie op nog eens 20 treinstellen extra. De nieuwe treinen zullen de capaciteit van Eurostar met 30 procent verhogen. Dat is nodig, want onlangs kondigde het spoorwegbedrijf nog 3 nieuwe routes aan.

De nieuwe Eurostar Celestia-treinen zijn gebaseerd op de nieuwe Avelia-hogesnelheidstreinen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De stellen zullen 200 meter lang zijn en tot 540 reizigers kunnen vervoeren, 20 procent meer dan de huidige Eurostar-treinen, die plaats hebben voor 389 treinreizigers.

"Dit is erg belangrijk voor onze groeistrategie", zegt CEO Gwendoline Cazenave van Eurostar Group. "We willen op termijn 30 miljoen reizigers per jaar gaan vervoeren. We willen zowel onze capaciteit verhogen, onze frequenties opvoeren als het aantal steden laten groeien dat we bedienen."

In juni kondigde Eurostar aan dat het in 2030 3 nieuwe routes wil openen: Londen-Brussel-Frankfurt, Londen-Genève en Amsterdam-Brussel-Genève. "In ons netwerk ten noorden van Brussel verhogen we onze capaciteit vooral door meer zitplaatsen aan te bieden of door 2 treinstellen aan elkaar te koppelen", legt Cazenave uit. "Het enige deel van ons netwerk dat volledig verzadigd is, is ten noorden van Brussel."

Keuze voor Alstom geen toeval
De eerste treinen zullen in januari 2031 worden geleverd en worden ingezet vanaf mei 2031. "Alstom is de enige constructeur die ons toeliet om klaar te zijn in 2031", zegt Cazenave.

Maar het feit dat SNCF Voyages Développement de grootste aandeelhouder van Eurostar is, heeft ook meegespeeld in de keuze voor het Franse Alstom, geeft ze toe. Dat de nieuwe Eurostar Celestia gebaseerd is op de nieuwe hogesnelheidstreinen van de SNCF is dus geen toeval. De nieuwe treinen worden geproduceerd in verschillende Alstom-fabrieken in Frankrijk, onder meer in Valenciennes, Belfort en La Rochelle.

De nieuwe treinen van Eurostar zullen in 6 landen kunnen rijden: België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland. Volgens Cazenave moeten ze Eurostar wapenen tegen potentiële concurrenten die ook hogesnelheidslijnen willen gaan uitbaten.

Van die concurrentie is de spoorwegmaatschappij niet bang. "Heel onze strategie en ons commercieel beleid hebben tot doel het beste aan te bieden aan de klant, zodat die voor ons zou kiezen", zegt Gwendoline Cazenave.

Reacties