Nieuws
België
Donderdag, 11 september '25 via VRT NWS
Financieel
266
Webmaster
Volgens de vervoersmaatschappij NMBS is het uitzonderlijk dat de kosten voor het nieuw station in Kortrijk zo veel hoger liggen dan eerst gedacht. De NMBS en Stad Kortrijk hadden bijna 90 miljoen euro voorzien om het huidige station te slopen en een modern station in de plaats te zetten. Het ontwerp was al uitgewerkt, maar na de onderhandeling met de aannemers lagen de kosten 40 procent hoger.
Na 2 jaar mogen de plannen voor een nieuw stationsgebouw in Kortrijk de vuilnisbak in. In 2023 stelden Kortrijk en de NMBS een ontwerp voor een modern station voor. Het huidige gebouw zou tegen de grond gaan en over de sporen zou er een grote overkapping in hout en kunststof verschijnen.
"Op een vergadering met alle partners kregen we te horen dat het huidige ontwerp 40 procent duurder zal worden dan we eerst dachten", zegt burgemeester Ruth Vandenberghe (TBSK). "We willen onszelf en de partners niet in een te duur avontuur storten. We hebben dan besloten om terug naar de tekentafel te gaan en een nieuw ontwerp te maken, dat even goed en toegankelijk zal zijn."
Gelijkaardige projecten
Hoe kan het dan dat het project uiteindelijk voor de helft zo duur zou worden als het originele budget? "Wij hebben eerst gekeken wat het nieuwe station allemaal moest bevatten", reageert Dimitri Temmerman van de NMBS. "Dan maken we een verdeelsleutel tussen alle partners: wie kan wat bijdragen? En we keken ook naar gelijkaardige projecten en zo kwamen we aan een budget."
"Wij hebben aannemers verschillende offertes laten maken en we hebben vervolgens onderhandeld met hen. Na die onderhandelingen moeten we vaststellen dat de kosten veel hoger liggen en dat is heel uitzonderlijk. Vaak kunnen we alles goed inschatten. Nog voor de start van de werken hebben we beslist om in te grijpen."
"We zullen nu goed moeten bekijken waarom de kosten zo veel hoger liggen", zegt Vandenberghe. "Het was alleszins geen optie om in te boeten aan kwaliteit. Als je dan het ontwerp zou verkleinen of met goedkopere materialen zou beginnen te werken, dan ben je aan het improviseren en dat lijkt me geen goed idee. We gebruiken ons gezond verstand."
Huidige gebouw blijft
In het nieuwe ontwerp zal het huidige stationsgebouw wel blijven staan en dat kan al een verschil maken in de kosten. "We gaan het huidige gebouw zeker gebruiken en de waarde daarvan gebruiken", geeft Temmerman mee. "Het station van Kortrijk is er 1 waar veel reizigers overstappen en we willen dat ze dat nog altijd even vlot zullen kunnen in het nieuwe station. Ook comfort is een prioriteit."
Burgemeester Vandenberghe denkt trouwens niet dat het nieuwe station nu veel vertraging zal oplopen. "We hadden de eerstespadesteek nog niet gehad. Omwille van de erfgoedwaarde en de lopende procedures daarrond, was de timing al opgeschoven. We gaan alles binnen een haalbare tijd realiseren", besluit ze.