Nieuws


Eerste accutrein in Denemarken gaat rijden

Denemarken
Dinsdag, 15 juli '25 via Railtech

Infrastructuur
93
Webmaster

De regionale spoorwegmaatschappij Central Jutland Railways vierde een nieuw hoofdstuk in de Deense spoorwegen toen de eerste batterijtrein van het land deze week in dienst werd gesteld tussen Vemb, Lemvig en Thyborøn. De inauguratierit markeerde het debuut van de Mireo Plus B in Denemarken, een batterij-elektrisch treinstel geleverd door Siemens Mobility.

Op 14 juli 2025 lanceerde de Deense spoorwegmaatschappij Midtjyske Jernbaner (Central Jutland Railways) de eerste batterij aangedreven trein van het land met zijn eerste passagiersdienst tussen Vemb, Lemvig, en Thyborøn in West-Jutland. Het evenement markeerde een symbolisch keerpunt in de inspanningen van Denemarken om dieseltreinen op niet-geëlektrificeerde lijnen uit te faseren.

Om 10:39 uur vertrok de nieuwe batterijtrein onder luid applaus en feestelijk gejuich vanaf station Vemb. Hij gleed geruisloos het platteland in, een reis vol omwonenden, toeristen, treinfanaten en media. Volgens een LinkedIn-post van Midtjyske Jernbaner was de sfeer “top” toen de passagiers genoten van een schilderachtige rit met commentaar van omroep Anders Agger via de luidspreker. Nadat de trein Thyborøn had bereikt, keerde hij terug naar Lemvig en vervolgens naar Vemb, waar hij weer kon opladen voor de reguliere dienst.

Groene verschuiving in beweging
De batterijtrein maakt deel uit van een proefproject om dieseltreinen in heel Denemarken te vervangen. Siemens kreeg in 2022 de opdracht om zeven Mireo Plus B-treinen te leveren aan Midtjyske Jernbaner, waardoor Denemarken het eerste land buiten Duitsland is dat het platform gaat gebruiken.

“De batterijtreinen zullen naar verwachting eind 2024 in dienst komen. Dit is een cruciale stap in onze eigen groene transitie, maar ook een belangrijke stap in de richting van het doel van CO₂-neutraal treinverkeer in heel Denemarken,” zei Martha Vrist, CEO van Midtjyske Jernbaner destijds. Nu, een half jaar later, rijden de treinen op de rails.

Genoeg bereik voor landelijke lijnen
De treinen met twee wagons bieden plaats aan 120 passagiers en kunnen snelheden tot 140 km/u halen. Als de trein alleen op accu’s rijdt, heeft hij een bereik van ongeveer 80 kilometer – voldoende voor niet-geëlektrificeerde landelijke lijnen zoals die in Midtjylland.

Het lithium-ion batterijsysteem is onder de vloer gemonteerd en kan zowel via 25kV bovenleidingen als via regeneratief remmen worden opgeladen. Volgens Siemens zullen de treinen meer comfort en een betere passagierservaring bieden. Deze bestelling is Siemens’ derde contract voor het Mireo Plus B-platform. Eerdere contracten omvatten 20 treinen voor Baden-Württemberg en 31 voor Niederbarnimer Eisenbahn, beide in Duitsland, en er volgden nog meer bestellingen.

De technologie werd meer dan een jaar getest op het Desiro ML ÖBB Cityjet eco-prototype in Oostenrijk. Het gebruik van deze batterij aangedreven technologie door Denemarken voegt zich nu bij een groeiende lijst van landen die het regionale spoor willen decarboniseren zonder dat volledige elektrificatie nodig is.
Reacties