Nieuws


HSL Belgium zet hybride locomotief vooral in om… diesel te vervoeren

België
Woensdag, 21 mei '25 via Spoor Pro

Bizar
239
Webmaster

De Europese spoorvrachtoperator HSL Belgium, behorende tot de TX Logistik Group, heeft in de Antwerpse haven een hybride goederentrein in gebruik genomen. Een primeur voor België. De de Vossloh SmartHybrid DE18-locomotief, gehuurd van Nexrail Lease, rijdt grotendeels op elektriciteit en stoot 80 procent minder CO2 uit dan een klassieke diesellocomotief.

“Het gaat om een plug-in hybride. We laden de batterij voor elk transport zo veel mogelijk op, zodat we 80 procent van de trajecten met de hybride locomotief op elektriciteit kunnen rijden”, zegt Bart Smout, directeur van HSL Belgium. Later dit jaar breidt HSL Belgium zijn groene vloot verder uit met een tweede DE18-locomotief. Eerder dit jaar nam het de eerste ‘full electric’ Vectron-locomotief in dienst.

“Onze grootste klant voor de hybride goederentrein is het petrochemiebedrijf ExxonMobil in de Antwerpse haven”, zegt Smout tegen de Gazet van Antwerpen. “We rijden elke dag twee keer op en af tussen het rangeerstation Antwerpen-Noord, waar goederentreinen worden samengesteld, naar de site van ExxonMobil in Antwerpen, die twaalf kilometer verder ligt. We halen de diesel die ExxonMobil maakt op en brengen die met onze hybride locomotief naar Antwerpen-Noord, van waaruit het met andere treinen naar andere terminals van ExxonMobil wordt gebracht.”

Het huurbedrag dat HSL Belgium betaalt voor de hybride locomotief is wel substantieel hoger dan dat van een dieselloc, maar toch is het financieel interessant voor de spoorgoederenvervoerder. “We betalen er 4.000 tot 5.000 euro huur per maand extra voor in vergelijking met een klassieke diesellocomotief”, zegt Smout. “Maar de hybride locomotief is goedkoper in verbruik. Bovendien willen veel bedrijven verduurzamen en zijn ze dus geïnteresseerd in andere aandrijvingen.”

De elektrische locomotief die het bedrijf eerder dit jaar in gebruik nam, rijdt met name tussen de haven van Zeebrugge en Aken. “Dat is een traject van 260 kilometer”, zegt Smout. “Het verbruik van elektriciteit is goedkoper dan diesel, waardoor we die volledig elektrische trein inzetten op de langste afstand die we rijden.”

HSL Belgium werpt zich naar eigen zeggen op als pionier en draagt bij aan de ‘modal shift’ richting spoor zodat bedrijven hun ecologische voetafdruk kunnen verlagen. De komende jaren wil het zijn vloot elektrische locomotieven verder uitbouwen.
Reacties