Het rapport rangschikt de meest kritieke kostenveroorzakers van de stijgende ERTMS-kosten naar ernst. Bovenaan de lijst stond het gebrek aan upgradebare producten, met een score van 4,67 uit 5. Veel ERTMS-treinsystemen zijn nauw geïntegreerd met specifieke voertuigarchitecturen, wat betekent dat zelfs kleine veranderingen in de softwarespecificaties uitgebreide aanpassingen aan de hardware en volledige herautorisatieprocessen kunnen vereisen. Het rapport benadrukt dat voertuigeigenaren in sommige gevallen moeten betalen voor een volledige upgrade of moeten accepteren dat zelfs een eenvoudige softwarecorrectie tot grote integratie- en certificeringskosten leidt.
De andere geïdentificeerde kostenveroorzakers waren de ongekend gefragmenteerde nationale vereisten (4,33/5), de langdurige autorisatieprocedures (4,33/5) en de projectspecifieke eisen van de operator (4,33/5). Buitensporig testen op compatibiliteit scoorde ook hoog (4,00/5), als gevolg van inconsistente ERTMS-implementaties op nationale netwerken. Sterker nog, overmatig testen, wat vaak 100.000 tot 500.000 euro per campagne kost, werd door belanghebbenden genoemd als een grote last voor retrofitprojecten. Hoewel factoren als inflatie en beperkte testinfrastructuur lager scoorden, benadrukt het rapport dat ze nog steeds bijdragen aan de algehele escalatie van kosten.
Wat zijn de oplossingen?
De DMT biedt wel oplossingen. De punten die een “sterke impact” zouden kunnen hebben, zijn vooral gericht op structurele hervormingen. Het verminderen van de behoefte aan dure ESC-tests (ETCS System Compatibility) is een van de topprioriteiten, waarbij het rapport oproept tot harmonisatie tussen netwerken en het gebruik van slimmere analyses om overbodige tests te beperken.
Een andere belangrijke aanbeveling om de kosten van kleine updates te omzeilen is de ontwikkeling van modulaire, upgradebare boordarchitecturen. Door het creëren van gestandaardiseerde hardware- en software-interfaces – een stap die wordt ondersteund door de TSI CCS 2023 – kunnen toekomstige updates volgens het rapport goedkoper en concurrerender worden uitgevoerd.
Uiteraard wordt ook de nadruk gelegd op een bredere harmonisatie van operationele regels en signaleringstechniek. Omdat uiteenlopende nationale regels fabrikanten dwingen om zeer aangepaste en dus duurdere systemen te ontwerpen, beveelt het rapport aan om de inspanningen van het Spoorwegbureau van de Europese Unie (ERA) voor het opschonen van de nationale regels uit te breiden naar ontwerprichtlijnen, vergunningsprocessen en testvereisten.
Van korte naar middellange naar lange termijn
Voor maatregelen met een middellange impact worden stappen genoemd die al zijn geïntroduceerd door recente EU-wetgeving, maar die nog geen echte impact op de markt hebben. Een daarvan is de invoering van gestandaardiseerde interfaces tussen ETCS en automatische treinbesturingssystemen (ATB), met als doel toekomstige treinen modulairder en gemakkelijker te upgraden te maken. Er wordt echter verwacht dat de voordelen voor omgebouwde machineparken slechts geleidelijk zichtbaar zullen worden, aangezien de nieuwe normen voornamelijk van toepassing zijn op nieuwe voertuigen.
Een andere verandering is de introductie van een formeel proces voor het corrigeren van fouten in de technische specificaties die ten grondslag liggen aan de interoperabiliteit van ERTMS. In theorie zou dit het goedkoper en eenvoudiger moeten maken om softwareproblemen op te lossen zonder het systeem volledig te upgraden. In de praktijk bevindt het proces zich echter nog in een vroeg stadium en moet het nog resultaten opleveren.
Er is ook een reeks kortetermijnverbeteringen om exploitanten en leveranciers te helpen projecten eenvoudiger te beheren. Een belangrijke suggestie is om het Europees Register van goedgekeurde voertuigtypes (ERATV) te upgraden, zodat het duidelijkere informatie bevat over de ETCS-versies die op treinen zijn geïnstalleerd. Dit zou het gemakkelijker maken om retrofitprojecten te plannen en onaangename verrassingen achteraf te vermijden.
Een andere aanbeveling is het creëren van een centrale opslagplaats van nationale technische regels, vertaald in het Engels, om bedrijven te helpen navigeren door de complexe lappendeken van lokale vereisten in heel Europa. Het rapport benadrukt dat het huidige gebrek aan gemakkelijk toegankelijke informatie aanzienlijke administratieve lasten en kosten toevoegt aan retrofitprojecten.
Hoe ERTMS van bovenaf aan te besteden
De DMT beveelt ook aan dat voertuigeigenaren de voorbereiding van voertuigen scheiden van het ERTMS-installatieproces, zodat ze in een vroeg stadium het aantal benodigde prototypen kunnen bepalen. Dit vermindert het risico voor leveranciers – die anders hun prijzen in onzekerheid zouden vaststellen – en kan leiden tot meer concurrerende offertes.
Tot slot schetst het rapport een aantal oplossingen met een gematigde impact die de kosten op de langere termijn omlaag kunnen brengen. Het schrappen van de optie van “gedeeltelijke naleving” – die vroeger een zekere flexibiliteit toeliet in de manier waarop ETCS-producten aan de normen voldeden – zou moeten helpen om de systemen stabieler en voorspelbaarder te maken, waardoor dure compatibiliteitstests overbodig worden. Het aanmoedigen van grotere, gezamenlijke retrofitprojecten voor meerdere voertuigeigenaars kan schaalvoordelen opleveren, hoewel dit een hoge mate van samenwerking en zorgvuldig beheer vereist om binnen de mededingingsregels van de EU te blijven.
Uiteindelijk wordt in het rapport gedetailleerd in kaart gebracht waar verbeteringen nodig zijn. Maar tussen de regels door wordt ook duidelijk dat veel van de obstakels voor een goedkopere en snellere invoering van ERTMS diepgeworteld zitten in het systeem. Overheden, exploitanten en leveranciers hebben zeker nog werk te doen, vooral als het gaat om betere coördinatie op grensoverschrijdend niveau. De realiteit is echter dat ERTMS een project is dat door de EU wordt aangestuurd – en Brussel zelf moet rekening houden met de complexiteit en instabiliteit die het mede heeft gecreëerd. Zonder een meer coherente, van bovenaf opgelegde strategie om de regels te standaardiseren, de vergunningen te stroomlijnen en de specificaties te stabiliseren, dreigen zelfs de beste technische oplossingen tekort te schieten.