Nieuws


Infrabel boekt vooruitgang met nieuw spoor tussen Gent en Brugge

België
Vrijdag, 26 april '24 via Railtech

Infrastructuur
302
Webmaster

De verbetering van de spoorweginfrastructuur tussen Gent en Brugge wordt steeds dringender, gezien de groeiende vraag naar zowel passagiers- als goederenvervoer in de regio. Met dagelijks maar liefst 250 treinen op dit traject is het duidelijk dat er nood is aan een efficiënter en geoptimaliseerd spoornetwerk. Daarom bouwt Infrabel een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge.

Momenteel delen trage goederentreinen en snelle reizigerstreinen dezelfde sporen, wat leidt tot vertragingen en opstoppingen, vooral tijdens drukke periodes zoals de zomermaanden wanneer het kusttoerisme piekt. Om tegemoet te komen aan deze groeiende vraag naar transport en om de efficiëntie te verbeteren, wordt er gewerkt aan de aanleg van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. Met deze uitbreiding zullen treinen vlotter kunnen rijden, met snelle treinen op de middelste sporen en tragere treinen op de buitenste sporen, waardoor interferentie wordt vermeden en de doorstroming vlotter verloopt.

De werken omvatten de aanleg van twee bijkomende sporen tussen Gent en Brugge, waarbij de bestaande sporen tussen de nieuwe sporen worden geplaatst. Daarnaast worden er verbeteringen aangebracht aan 7 stations langs het traject, waaronder Drongen, Hansbeke, Bellem, Maria-Aalter, Aalter, Beernem en Oostkamp, met aanpassingen aan perrons, toegangspunten, fietsenstallingen en andere faciliteiten in samenwerking met NMBS. Langs de trajecten waar bijkomende sporen worden aangelegd, worden aanpassingen gedaan aan wegen, spoorinstallaties en omheiningen, rekening houdend met de leefomgeving van de omwonenden, met inbegrip van geluidsschermen waar nodig.

Recent voltooide projecten zijn onder meer de bouw van nieuwe ringvaartbruggen en de Snepkaai tussen Gent en Landegem, en de vernieuwing en herinrichting van station Drongen. Alle overwegen langs het hele traject tussen Gent en Brugge zijn vervangen en bruggen boven de spoorlijn zijn vernieuwd en aangepast. Bovendien werden de stationsomgevingen van Oostkamp, Maria-Aalter en Aalter vernieuwd en verhoogd. De financiering van deze projecten wordt gedeeltelijk ondersteund door de Europese Unie, waarmee een belangrijke stap wordt gezet in de verbetering van de spoorweginfrastructuur en de bevordering van efficiënt en duurzaam vervoer in de regio.
Reacties