Nieuws
Nederland
Zaterdag, 20 december '25 via Railtech
Infrastructuur
68
Webmaster
De Nederlandse staatsoperator NS heeft dit jaar meer treinen laten rijden en mede daardoor meer reizigers vervoerd dan vorig jaar, zo blijkt uit de eindejaarsprognose. De kans dat reizigers een zitplaats vinden bleef ook onveranderd ten opzichte van 2024, aldus NS. Treinen reden ook vaker op tijd, maar reizigers hadden nog steeds veel last van verstoringen en werkzaamheden, een grote zorg voor NS CEO Wouter Koolmees.
NS schat dat 90,6% van de reizigers dit jaar hun eindbestemming bereikten met een vertraging van niet meer dan vijf minuten, tegenover 89,4% vorig jaar. Meer dan 95% arriveerde binnen 10 minuten van de geplande tijd, iets hoger dan in 2024.
Koolmees zegt dat de cijfers goed nieuws zijn voor Nederland en voor NS, maar hij maakt zich zorgen over de staat van het spoor. “Helaas is de infrastructuur op te veel plekken over de houdbaarheidsdatum heen. Dat heeft dit jaar voor te veel verstoringen gezorgd. Daardoor hadden we dit najaar een paar hele slechte dagen voor onze reizigers.” Hij wil daarom dat de overheid meer geld uittrekt voor spoorbeheerder ProRail.
NS vervoerde 2,9% meer reizigers dan in 2024, waardoor het aantal reizigers op 95% van het niveau van 2019 kwam – het jaar voor de pandemie van het coronavirus. Afgelopen december introduceerde de vervoerder een nieuwe dienstregeling met 1.600 extra treinen per week. Tijdens daluren was gemiddeld ongeveer 30% van de treinstoelen bezet. “Reizigers kwamen dit jaar vaker op tijd, hadden meestal een zitplaats en hadden meer treinopties om uit te kiezen dan vorig jaar,” zei Koolmees, die aangaf dat hij niet vaak met de trein reist in de spits.
Vooral op het traject Den Haag-Eindhoven – en ook op de diensten van en naar Schiphol – hebben veel reizigers moeite om een zitplaats te vinden tijdens de lange spits en conducteurs moeten soms mensen in de vestibules “duwen” om de deuren te laten sluiten. De situatie is nog erger op de ICNG. De “Wasp” heeft minder deuren, dus passagiers verdringen zich rond de ingangen voordat ze naar binnen gaan. Niet zelden worden de deuren hierdoor uit het lood geslagen, waardoor ze niet meer kunnen sluiten. Het aantal gestrande treinen lijkt om verschillende redenen ook te zijn toegenomen, hoewel NS weigert dit met cijfers te staven. Er gaat bijna geen dag voorbij zonder een gestrande trein.
‘Monsterklus voor ProRail’
“Tegelijkertijd maak ik me zorgen over de staat van het spoor”, vervolgt Koolmees. “Goede infrastructuur is een voorwaarde voor een goede treinreis. Helaas is de infrastructuur op te veel plaatsen over de houdbaarheidsdatum heen. Dat zorgde dit jaar voor te veel verstoringen. Dit najaar hebben we daardoor enkele zeer slechte dagen gehad voor onze reizigers. En door diezelfde slechte staat van het spoor moet ProRail een recordaantal onderhoudswerken uitvoeren. Een gigantische klus waar ProRail met man en macht aan werkt,” zei hij ter verdediging van zijn collega John Voppen.
Koolmees weet dat de verwachtingen in Nederland hooggespannen zijn als het gaat om de prestaties van NS. “En terecht. Laten we zorgen dat we de financiering hebben om het spoor te onderhouden op het niveau dat deze prestaties rechtvaardigen. ProRail heeft daarvoor meer geld en mogelijkheden nodig. Woningbouw, een aantrekkelijk vestigingsklimaat en de energietransitie vragen allemaal om oplossingen. En hoe een nieuwe regering dit ook wil aanpakken, goed openbaar vervoer met een robuuste infrastructuur is altijd onderdeel van de oplossing.”