Nieuws


België tweede EU-land dat hoofdspoorwegnet volledig uitrust met ETCS

België
Dinsdag, 16 december '25 via Railtech
Veiligheidssystemen

Infrastructuur
317
Webmaster

België heeft op 14 december de uitrol van het European Train Control System (ETCS) over zijn 6.399 kilometer lange hoofdspoorwegnet officieel voltooid. Daarmee is het pas het tweede land in Europa (na Luxemburg) dat dit voor elkaar krijgt. De upgrade van Infrabel ter waarde van 2,8 miljard euro, een directe reactie op de treinramp in Buizingen in 2010, is een historische mijlpaal op het gebied van spoorwegveiligheid en positioneert België als koploper in de Europese digitalisering van het spoor.

Het ongeval in Buizingen, dat in 2010 19 levens eiste, legde kritieke hiaten in de Belgische spoorwegveiligheid bloot. In reactie daarop heeft de regering een ETCS-masterplan aangenomen om menselijke fouten te elimineren door middel van geautomatiseerde snelheidscontrole en noodremming. In de afgelopen tien jaar heeft Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur, 48.398 ETCS-bakens, 11.144 seinen en 658 GSM-R-antennes voor de communicatie tussen trein en grond geïnstalleerd en meer dan 1 miljoen trajecten getest om een vlekkeloze werking te garanderen.

“Dit is een historische mijlpaal”, zegt Benoît Gilson, CEO van Infrabel. “ETCS, in combinatie met digitaal verkeersbeheer, biedt het hoogste veiligheidsniveau en versterkt de positie van België als een van de best uitgeruste spoorwegnetten van Europa.”

Nu het ETCS-masterplan is voltooid, zijn alle Belgische hoofdspoorlijnen uitgerust met digitale signalisatie. Als we kijken naar het volledige netwerk, inclusief secundaire lijnen, is meer dan 70% uitgerust met ETCS (de laatste statistieken voor het hele land dateren van eind 2024, met 70% ETCS-dekking). Luxemburg heeft 99% van al zijn sporen uitgerust met ETCS, maar heeft een veel kleiner en minder dicht spoornet.

Een investering van 2,8 miljard euro in de toekomst
Het project om de Belgische sporen volledig uit te rusten met ETCS vergde 1.500 werknemers van Infrabel en het engineeringbedrijf TUC RAIL, en 10 jaar onafgebroken inspanningen. De Connecting Europe Facility van de EU stelde 100 miljoen euro ter beschikking voor de financiering van het project. Jochen Bultink, COO van Infrabel, noemde het “het meest fascinerende en uitdagende project” dat hij ooit heeft geleid. Hij merkte op dat in 2025 alleen al 1.341 km ETCS in dienst werd gesteld – een wereldrecord.

Nu 83% van het Belgische spoorwegnet volledig onder ETCS-toezicht staat en 92% van de treinkilometers is afgelegd, is het land niet alleen veiliger, maar zet het ook een nieuwe standaard voor Europa. Zoals Bultink het verwoordde: “We hopen onze ETCS-expertise in heel Europa te kunnen delen, waardoor de spoorwegen veiliger en meer interoperabel worden.”

Tijdens de RailTech Belgium conferentie eerder dit jaar omschreef Bultink de Belgische uitrol als een “compromis” gedreven door pragmatisme. Hij benadrukte dat hun gefaseerde aanpak, waarbij niveau 1, beperkt toezicht op niveau 1 en niveau 2 in verschillende projecten werden geïmplementeerd, werd gekozen rekening houdend met de maturiteit van de systemen op dat moment en de complexiteit van upgrades van interlocking, en zei dat het “het compromis was van wat mogelijk was”.

Reacties