Nieuws
België
Maandag, 15 december '25 via VRT NWS
Veiligheidssystemen
Infrastructuur
424
Webmaster
Vijftien jaar na de treinramp in Buizingen zijn alle hoofdsporen van het Belgische spoornet uitgerust met het veiligheidssysteem ETCS. Dat is een soort cruisecontrol voor treinen, die de snelheid voortdurend monitort en ingrijpt wanneer een trein te snel rijdt.
Het Europese veiligheidssysteem European Train Control System werd de voorbije 10 jaar uitgerold en kostte ongeveer 2,8 miljard euro. Nu zijn alle hoofdsporen, goed voor 6.399 kilometer, ermee uitgerust. Daarvoor werden onder andere meer dan 48.000 bakens geïnstalleerd in de sporen en ruim 11.000 seinen uitgerust, zegt spoornetbeheerder Infrabel.
De cruisecontrol werkt alleen als ook de treinstellen met het systeem zijn uitgerust. Bij spoorwegmaatschappij NMBS zal dat tegen eind dit jaar voor de hele vloot het geval zijn. Tegen eind 2027 mogen in België alleen nog treinen rijden die met ETCS zijn uitgerust.
De uitrol van veiligheidssystemen op het spoor - eerst TBL1+ en nadien ETCS - werd versneld na de treinramp in Buizingen, waarbij op 15 februari 2010 negentien mensen om het leven