Nieuws


Extra late stoptreinen voor wie een avondje uit plant en meer S-treinen: dit verandert de NMBS vanaf vandaag

België
Zondag, 14 december '25 via VRT NWS

Dienstverlening
308
Webmaster

De NMBS breidt vanaf vandaag haar treinaanbod uit: er komen meer late treinen op vrijdag- en zaterdagavond, extra IC-treinen in het weekend en meer treinen rond Brussel, Antwerpen, Gent en Charleroi. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert opgelucht, maar ziet nog een tere plek: "Er rijden te weinig treinen tussen Antwerpen en Brussel."

Volgens de NMBS wordt het treinaanbod met 2 procent uitgebreid. Samen met de eerdere uitbreidingen van het vervoersplan 2023-2026, zal het treinaanbod volgend jaar in totaal met 5 procent zijn gegroeid in vergelijking met 2023. Dat is volgens de spoorwegmaatschappij in lijn met de beheersovereenkomst 2023-2032 die mikt op 10 procent meer aanbod tegen 2032.

De aanpassingen zijn opgenomen in de reisplanner van de NMBS .

Extra late stoptreinen
- Op vrijdag- en zaterdagavond worden er extra late stoptreinen ingezet vanuit Brussel en Antwerpen:
- Op de S1-verbinding Brussel-Antwerpen
- Op de S2-verbinding 's Gravenbrakel-Brussel-Leuven

Meer IC-treinen in het weekend
- Het gaat hier vooral over IC-verbindingen tussen de grote steden:
- Tussen Brussel en Charleroi komen er 2 treinen per uur in plaats van 1 nu
- Ook tussen Brussel en Luik komen er 2 IC-treinen per uur in plaats van 1 nu. De nieuwe verbinding stopt ook in het station Brussels Airport
- Tussen Leuven en Brussel komt er een derde IC-trein per uur
- Tussen Antwerpen en Leuven zal de IC-trein via Aarschot ook in het weekend rijden
- Op zondag zal de S51-trein Eeklo-Gent-Oudenaarde-Ronse 1 keer per uur rijden in plaats van om de 2 uur

Ook uitbreiding tijdens de week
- De S4-trein zal elk halfuur rijden tussen Aalst en Brussel-Luxemburg, via Jette. 1 van de 2 treinen zal verder rijden naar Etterbeek, Ottignies en Louvain-la-Neuve (ter vervanging van de S81). De huidige S4-verbinding naar Mechelen zal niet meer rijden tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen
- De S7-trein Halle–Merode–Vilvoorde–Mechelen zal om het halfuur rijden tussen Halle en Vilvoorde
- De S3-trein Denderleeuw–Edingen–Brussel–Dendermonde zal tussen Denderleeuw en Geraardsbergen de hele dag om het halfuur rijden
- De S5-trein Geraardsbergen–Edingen–Brussel-Schuman–Mechelen zal tijdens de schoolperiode ook om het halfuur rijden tussen Edingen en Geraardsbergen
- Er zal tijdens de ochtendspits een nieuwe P-trein rijden van Dendermonde naar Brussel-Zuid (via Jette en Brussel-Noord), met een terugrit in de avondspits
- De treinen Libramont-Aarlen en Aarlen-Luxemburg worden aan elkaar gekoppeld. Daardoor zal je vanuit Libramont en Habay voortaan rechtstreeks naar Luxemburg-Stad kunnen reizen

Nieuw vanaf september volgend jaar
- De voorstadstreinen S62 Charleroi-La Louvière-Manage-Luttre-Charleroi en S63 Erquelines-Charleroi zullen op zaterdag 1 keer per uur rijden in plaats van om de 2 uur nu
- Tijdens het weekend komt er 1 keer per uur een S-trein Antwerpen-Herentals-Mol
- De L-trein Hasselt-Mol zal op zondag 1 keer per uur rijden in plaats van om de 2 uur nu

Tevreden, maar...
Reizigersvereniging TreinTramBus is over het algemeen tevreden met de wijzigingen. Zeker de extra late stoptreinen op vrijdag en zaterdag vanuit Antwerpen en Brussel, vallen in de smaak. De reizigersvereniging vindt het wel jammer dat andere lijnen - zoals Kortrijk–Brugge en Hasselt–Genk - nog op verbetering moeten wachten.

Ook de IC-verbinding Antwerpen-Brussel blijft een pijnpunt.

"Er moet zo snel mogelijk opnieuw een vierde IC-trein komen tussen Antwerpen en Brussel-Zuid, met haltes in Mortsel Oude God en Vilvoorde", zegt Peter Meukens. "Zolang dat niet kan, moeten binnenlandse reizigers toegelaten worden op de EurocityDirect naar Amsterdam. In die trein zijn er altijd veel vrije plaatsen, terwijl pendelaars op deze hoofdlijn opeengepakt staan in de andere treinen. Zo jaag je pendelaars weer de auto in, en dat kan niet de bedoeling zijn."

Reacties