Nieuws
Frankrijk
Donderdag, 11 december '25 via Railtech
Infrastructuur
174
Webmaster
De hogesnelheidsvloot van de volgende generatie in Frankrijk loopt opnieuw vertraging op, nu de ingebruikname van de eerste TGV M-treinstellen van de SNCF is uitgesteld tot juli volgend jaar.
SNCF Voyageurs heeft opnieuw uitstel van de ingebruikname van haar nieuwe TGV M vloot bevestigd. De eerste treinstellen zullen nu in juli 2026 in gebruik worden genomen in plaats van “begin 2026”. Dat betekent dat de Franse operator slechts een beperkte capaciteitsverhoging krijgt – vier eenheden om precies te zijn – voor het drukke zomerseizoen, terwijl het blijft worstelen met beperkt rollend materieel in een explosief stijgende vraag.
Volgens BFMTV zijn de eerste diensten voor de lang uitgestelde vlaggenschipvloot van de SNCF nu gepland op de zuidoostelijke as voor 1 juli 2026. Nog eens vier staan gepland voor september en de Franse operator zal er 13 hebben tegen het einde van 2026.
De TGV M-eenheden, die in 2018 werden besteld, zouden oorspronkelijk eind 2023 of begin 2024 in dienst komen; dat werd vervolgens uitgesteld tot de tweede helft van 2025; vervolgens deze winter; en tot slot “begin 2026” vóór het uitstel van deze week, dat woensdag werd bevestigd.
Alstom ‘heeft niet genoeg treinstellen geproduceerd’.
Christophe Fanichet, CEO van SNCF Voyageurs, vertelde AFP dat de laatste vertraging te wijten is aan zowel industriële als regelgevende problemen. Zo is Alstom opnieuw uitgelopen op zijn leveringsschema, maar er zijn ook vertragingen opgetreden bij de goedkeuring, die volgens de nieuwe spoorwegchef enkele maanden in beslag zou nemen. Wat de productie betreft, zei Fanichet dat de Franse spoorreus “niet genoeg treinstellen heeft geproduceerd. We hebben er vier in pre-operationele tests, en we zullen er zes hebben in mei, waardoor we er vier in commercieel gebruik kunnen nemen op 1 juli.”
De nieuwe TGV Ms komt nu in juli 2026. © Alstom
Alstom van zijn kant zei dat het goedkeuringsproces nu de laatste loodjes legt: “Met de indiening deze week van de aanvraag voor markttoelating voor de TGV M bij de ERA (European Railways Agency) komt het project in de laatste fase van het toelatingsproces; dit is een belangrijke stap.”
De fabrikant voegde eraan toe dat zijn teams nu gefocust zijn op het halen van de nieuwe lanceringsdatum: “Alstom is zich bewust van de tijd die al is verstreken en de vertragingen in de planning die tot nu toe zijn waargenomen, en de teams van Alstom zijn volledig gemobiliseerd om de eerste treinstellen in de komende maanden te leveren, zodat de ingebruikname die is gepland voor 1 juli 2026 kan plaatsvinden.”
‘Wanhopig tekort aan treinen’
De vertraging is vooral pijnlijk voor de SNCF, die al worstelt met de stijgende vraag, vooral tijdens vakantiepieken; de TGV M had die druk moeten verlichten dankzij een capaciteitsverhoging van 20 procent binnen dezelfde treinlengte. “We hebben een wanhopig tekort aan treinen,” klaagde de CEO van SNCF Voyageurs. “We hebben het moeilijk.”
In totaal heeft SNCF Voyageurs 115 TGV M-treinstellen van Alstom besteld en volledig gefinancierd voor 3,5 miljard euro, waarvan er vijftien bestemd zijn voor de Italiaanse markt. Ondanks de opeenvolgende vertragingen benadrukte Fanichet graag de voordelen van het project op de lange termijn: “Ik ben niet blij met deze vertragingen, maar ik weet zeker dat we het over een paar maanden allemaal vergeten zijn, gezien de revolutionaire aard van het project.”
De herhaalde vertragingen van Alstom zullen naar verwachting leiden tot aanzienlijke contractuele boetes. De SNCF lijkt deze echter eerder als hefboom te gebruiken dan als doel op zich. Dat zou de vorm kunnen aannemen van extra diensten of concessies – zoals nieuwe opties aan boord, last-minute ontwerpaanpassingen of aanpassingen aan de leveringstermijn – om de financiële klap van de vertragingen te compenseren.