Nieuws


Belgisch spoorbedrijf OTIV haalt €9 miljoen op om treinen te automatiseren

Belize
Donderdag, 11 december '25 via Railtech
Zelfrijdende trein

Financieel
300
Webmaster

Het Belgische OTIV heeft €9 miljoen opgehaald in een nieuwe financieringsronde. Met de investering in intelligente automatisering voor treinen wil OTIV zijn groei versnellen, internationaal uitbreiden en zijn technologieën verder ontwikkelen.

OTIV, in 2020 opgericht in Gent door Sam De Smet en Niels Van Damme, is in korte tijd uitgegroeid tot een leider in spoorwegautomatisering. Het bedrijf biedt een modulair platform dat de overgang maakt van geassisteerd rijden naar afstandsbediening en uiteindelijk volledige autonomie. Zoals de Belgische krant de Tijd het creatief verwoordde, ontwikkelt het ‘het brein voor de zelfrijdende trein’.

De oplossingen van het bedrijf zijn ontworpen voor drie kernmarkten: industriële spoorwegen (staalfabrieken, chemische sites)
De technologie van OTIV wordt al gebruikt door grote spelers uit de industrie, waaronder Deutsche Bahn en SNCF.

De snelste technologische schaalvergroting van België
OTIV’s financieringsronde van €9 miljoen bouwt voort op zijn snelle groei. Het bedrijf werd door Deloitte’s Technology Fast 50 (2025) uitgeroepen tot snelst groeiende tech scale-up van België en won de Europese Start-up Prijs voor Mobiliteit (2022). De nieuwe financieringsronde werd mede geleid door het Belgische durfkapitaalfonds Miles Ahead, het Nederlandse durfkapitaalfonds SHIFT Invest en Finindus (gefinancierd door ArcelorMittal en het Vlaamse Gewest).

“OTIV heeft bewezen dat het in staat is om baanbrekende technologie om te zetten in echte impact”, zegt Luc Burgelman, Founding Partner bij Miles Ahead. “Met een sterke staat van dienst en oplossingen die al wereldwijd worden ingezet, zijn ze perfect gepositioneerd om spoorwegoperaties veiliger, efficiënter en duurzamer te maken.”

“Deze financiering markeert een belangrijke mijlpaal in onze reis om van het spoor de ruggengraat van duurzaam transport te maken,” aldus medeoprichters De Smet en Van Damme. Spoorvervoer is negen keer minder koolstofintensief dan wegvervoer, waarbij één trein tot 50 vrachtwagens kan vervangen, benadrukt het bedrijf. “De financiering stelt ons in staat om onze groei te versnellen, internationaal uit te breiden en technologieën te ontwikkelen die onze klanten helpen om hun doelstellingen op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid te bereiken.”

Uitdagingen aanpakken door automatisering
Door de spooractiviteiten te automatiseren wil OTIV kritieke uitdagingen aanpakken, zoals het tekort aan machinisten, productiviteitskloven en betrouwbaarheidsproblemen, en tegelijkertijd 24/7 activiteiten mogelijk maken en de uitstoot verminderen.

Door vier oplossingen te ontwikkelen, die elk een stapje verder gaan in de automatisering, speelt het bedrijf in op verschillende gebruikssituaties. In 2023 implementeerde het bedrijf zijn OTIV.ONE camera-oplossing voor rangeeroperaties bij Rail Logistics Europe (RLE) van de SNCF Group. De oplossing werd ontwikkeld als reactie op een dodelijk ongeval in België in 2019, dat leidde tot een impuls in het verbeteren van de veiligheid voor machinisten, vertelde het bedrijf destijds aan RailTech. Staalproducent ArcelorMittal Gent was een van de early adopters van de technologie, wat de aandacht trok van ArcelorMittal Frankrijk.

De tweede stap, ‘OTIV.TWO is een ‘geavanceerd bestuurdersassistentiesysteem voor het spoor’, gevolgd door OTIV.THREE, ’toezichts- en controlecentrum op afstand voor het spoor’. In oktober 2025 startte op de Nederlandse Betuweroute een 1 jaar durende proefexploitatie met afstandsbediening, met projectpartners ProRail, DB Cargo, Hitachi en OTIV. De trein wordt volledig bestuurd vanuit een controlecentrum op afstand in Zwijndrecht, Nederland. In de cabine is een noodteam aanwezig, waaronder een machinist die de besturing van de locomotief kan overnemen als het systeem uitvalt. De laatste stap voor OTIV zal de volledig geautomatiseerde OTIV.FOUR zijn, die momenteel in ontwikkeling is.

Reacties