Nieuws


Vragen bij veiligheid van goederentreinen

België
Zondag, 05 mei '13 via De Redactie
Treinramp Wetteren-Schellebelle

Ongeluk - ramp
1211
Webmaster

NMBS Logistics, dat verantwoordelijk is voor het goederentransport binnen de NMBS-groep, wil zich niet uitspreken over de oorzaak van de treinramp in Wetteren, maar wijst er wel op dat er Europese regels bestaan voor goederentransport via het spoor. Een verbod van gevaarlijke goederentransporten per spoor in het dichtbevolkte België lijkt geen haalbare kaart. Groen wil een debat over de kwestie.

Het is zo dat treinen met een giftige en zelfs kankerverwekkende lading, net als alle andere chemische transporten op het spoor, voor vertrek grondig moeten worden gecontroleerd. Daarvoor gelden Europese regels.

"Er is een controle naar de overeenkomst tussen de papieren en de effectieve samenstelling van de trein", zegt Veerle Van Mierlo van NMBS Logistics. Ook wordt voor vertrek nagegaan of alle ventielen goed zijn afgesloten. "Dat is specifiek voor de gevaarlijke goederen." Daarop volgt ook nog een technische controle, voor de trein vertrekt.

"Het rare is dat de veiligheidsnorm al een zekere mate van onveiligheid toestaat", zegt schepen Jasper Mos van de stad Dordrecht, in Nederland, waar ook veel goederentreinen dwars door de stad rijden. "Gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom wordt als normaal beschouwd."

"In België is de situatie gewoonweg zo dat je zoiets niet kan vermijden", zegt NMBS Logistics. "Er bestaat ook geen specifieke regelgeving voor omdat de wetgevende overheid ook wel beseft dat dit in België niet te vermijden valt. Dan kunnen we geen transporten doen en dan ligt de Europese industrie voor een groot stuk plat.

Alleen op de drukke Noord-Zuid-verbinding in Brussel rijden geen goederentreinen. Burgemeesters van alle andere gemeenten of steden weten niet altijd wanneer er een gevaarlijke lading voorbij komt.

Groen: "Een grondig debat is nodig"
Groen vraagt een debat over de kwestie. De partij dringt ook aan op een onderzoek naar de impact op de volksgezondheid en de opgelopen milieuschade door het treinongeval in Wetteren. Kamerlid Stefaan Van Hecke (foto) stelt voor om, naar Nederlands voorbeeld, snelheidslimieten in te voeren voor goederentreinen die gevaarlijke producten vervoeren.

"Dit ongeval moet de aanleiding zijn voor een grondig debat over de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke producten over het spoor", aldus Van Hecke. Daarnaast moet er volgens het Groen-Kamerlid ook een onderzoek komen naar de effectiviteit van rampenplannen bij dergelijke incidenten.

Groen suggereert zelf enkele mogelijke maatregelen. "In ons land bestaan er geen snelheidsbeperkingen voor goederentreinen die zeer gevaarlijke producten vervoeren. Wij vragen dat er, net zoals in Nederland, lagere snelheden komen voor treinen die zeer gevaarlijke producten vervoeren. Ammoniaktreinen mogen in Nederland bijvoorbeeld maximum 60 km per uur rijden."

Een andere piste voor Groen is het aanleggen van speciale spoorlijnen voor goederentreinen, zoals de Betuweroute in Nederland. "Veel treinen met gevaarlijke stoffen hoeven als gevolg niet meer door dichtbevolkt gebied te rijden. Ook in België moet deze mogelijkheid worden onderzocht om personen- en goederenvervoer te scheiden", aldus Van Hecke.
Reacties