Dagboek


Dagboek van de Webmaster

Dit is mijn persoonlijk dagboek vanaf de inschrijving voor de job als treinbestuurder midden 2005 tot heden.

Net telefoon gehad van de HR verantwoordelijke bij Thalys, zij had nog enkele kleine vragen voor mij. Na deze informatieve vragen kwam zij met het antwoord dat ik op 2 januari bij Thalys aan mijn opleiding mag beginnen!!!

Zoals ik dit in mijn vorige dagboekbericht al geschreven had verwachte ik totaal niet. Het maakt de ontlading des te groter. Omdat ik op mijn aanwervingsdatum (nog maar) 29 jaar ben zal ik de jongste treinbestuurder ooit zijn die bij Thalys begint. Er beginnen nu ook al meteen enkele vragen in mijn hoofd rond te spoken, zoals: hoe zal de opleiding gegeven worden, in welke taal, zal ik alles verstaan, hoe zal het ontvangst verlopen... Ik schat dat deze opleiding toch vier maanden zal duren met de nodige examens wat gelijk staat aan studeren en vooral veel stress omdat je deze kans maar één keer krijgt.

Op papier neem ik ook geen ontslag bij NMBS, HR-rail (waar al het personeel onder zit) leent mij eigenlijk uit aan Thalys, alle voorwaarden en voordelen die ik heb bij NMBS blijven behouden alleen komt er nog wat extra's bovenop wat Thalys te bieden heeft. Dit heeft ook als voordeel dat als de examens niet lukken ik steeds terugkan naar NMBS, al ben ik dit niet van plan, ik zal mij volledig inzetten om door deze opleiding door te komen.

Het is nu 4 maanden aftellen naar 2 januari 2017.
Enkele weken geleden kwam er een vacature uit voor vier treinbestuurders die gezocht worden bij Thalys. Doordat ik sinds begin dit jaar de volledige bevoegdheid heb over twee netten voldoe ik aan de voorwaarden om een kans te maken.
Mijn kansen schat ik echter laag in, doordat ik nog maar net de 'Benelux' trein verzeker ben ik nog maar enkele keren werkelijk tot in Amsterdam gereden en aangezien de interesse voor deze vacature groot is acht ik de kans al even groot dat men voor een meer ervaren persoon zal kiezen. Desalniettemin ga ik mijn uiterste best doen, ik heb er enkele weken over gedaan om mijn sollicitatie- en motivatiebrief op te stellen en dit zowel in het nederlands als het frans.

Het gesprek zelf verliep uiteraard met de nodige stress, het verliep voor 80% in het frans en de vragen waren niet zo eenvoudig. Als men vraagt waarom je voor Thalys wil rijden en je antwoord dat dit altijd al je droom is geweest (wat uiteindelijk ook zo is) dan krijg je al snel het antwoord 'ja, maar dat zegt iedereen die hier komt'. Het resulteerde bij mij in een kortstondige stilte en een extra zweetdruppel op het voorhoofd. Ook kwamen er drie vragen over de reglementering aan bod, iets waar ik me niet aan verwacht had, na het gesprek bleken deze drie vragen nog het makkelijkste van allemaal te zijn.

Het is nu wachten op een beslissing, het zal uiteraard jammer zijn als ik niet geselecteerd ben maar met een nuchtere kijk zal ik zeer tevreden zijn met een antwoord waaruit blijkt dat ik nu nog te weinig ervaring heb op het internationale verkeer en later nog eens terug op sollicitatie mag komen. Zo kan ik deze sollicitatie toch als een goede oefening beschouwen voor de volgende keer.
Tot op heden kende ik Nederland tot het eerste station over de grens namelijk Roosendaal.
Deze beperkte kennis laat enkel toe die enkele kilometers te rijden tot aan dit station, het zogenaamde grensbaanvak.
Om de Benelux-trein te mogen besturen tot Amsterdam is de volledige bevoegdheid nodig, dit wil zeggen dat je over het hele net mag rijden net zoals in België als je de lijnkennis hebt.
Het examen gebeurt in Nederland en is gelijk aan het examen dat een nieuwe bestuurder in Nederland moet afleggen voor het rijbewijs als machinist.
De opleiding, gegeven door Elseviers K., was één van de beste ooit. Op amper 3 weken tijd werden we klaargestoomd om aan het examen deel te nemen.
We slaagden allemaal en zijn vanaf nu bestuurders op de Benelux tussen Brussel en Amsterdam!
Vandaag, tijdens de laatste rit van Antwerpen naar de luchthaven, sprong er een vrouw van het perron te Duffel.
Aangezien de snelheid op die plek 160km/u is was een aanrijding niet te voorkomen.
De lugubere details zal ik jullie besparen, maar na zulke gebeurtenis eindigt de rit voor jou als bestuurder op de plaats van het ongeval.
Een API (een persoon die je komt opvangen) komt ter plaatse samen met een reserve bestuurder die jouw trein zal overnemen en evacueren.
Na een verklaring afgelegd te hebben voor de politie keerden we terug naar Antwerpen met de taxi.
De dag erna had ik een gesprek met de arbeidsgeneesheer, deze vroeg naar mijn toestand en vroeg of ik nood had aan een gesprek met een psychologe.
Dit was voor mij niet nodig, maar gij oordeelde mij wel een week arbeidsongeschikt.
Na deze week rust keerde ik terug naar het werk, de eerste dag doe je een rit over hetzelfde traject onder begeleiding.
Dit verliep normaal al was het natuurlijk een heel vreemd gevoel om opnieuw die plek voorbij te rijden, dit gevoel neemt wel af maar gaat nooit helemaal weg...
Enkele dagen geleden vroegen ze mij of ik een interview wou geven voor de Gazet van Antwerpen.
Natuurlijk wou ik hieraan wel deelnemen, het artikel is dan ook vandaag in de krant verschenen.

In de depot van Antwerpen-Centraal is eerst een journalist van de krant mij komen interviewen, hij vertelde mij daar dat het interview over eenzame beroepen ging gaan. Na enkele standaard vragen, en in het bijzijn van een instructeur heb ik ook nog een rit Antwerpen - Noorderkempen gedaan, tijdens deze rit zijn dan ook de foto's genomen die gediend hebben voor het artikel.

Een leuke ervaring en eens wat anders dan een gewone werkdag.
U kan het artikel lezen (2 pagina's) door op onderstaande link te klikken.
Artikel eenzame beroepen - Treinbestuurder
Vandaag was het dan zover. De schrik waar iedereen na 3 jaar naar aftelt, de hercertificatie. In je depot waar je werkt (voor mij dus Antwerpen-Centraal) kom je voor de jury te zitten. Deze bestaat uit instructeurs van je eigen depot. Zij stellen de vragen en proberen je kennis te testen. De punten die je krijgt bepalen een stukje van de rest van jouw loon, aangezien een deeltje van je premie op deze punten de komende 3 jaar berekent wordt. De ondervraging viel best mee. De moeilijkheidsgraad is niet te vergelijken met die van een ondervraging tijdens je certificatie op het einde van je opleiding. Na je ondervraging heb ik ook nog een baanproef gedaan. De instructeur gaat dan met jou een trein doen en kijkt hoe je het traject aflegt in de praktijk. Dit was allemaal in orde voor mij en ben dan ook geslaagd met 16,11 op 20. Maar wat nog voor het meeste opluchting zorgt is dat je er weer voor 3 jaar vanaf bent!
Nog even en ik ben reeds 3 jaar bestuurder. Dit wil dus zeggen dat ons rijbewijs vervalt en we een hercertificatie moeten afleggen om ons rijbewijs opnieuw voor 3 jaar te verlengen. Als voorbereiding hierop krijg je een week permanente vorming. Tijdens deze week worden de nieuwigheden behandeld en sommige belangrijke onderwerpen opnieuw ter spraken gebracht. De permanente vorming verschilt in dit opzicht dus niet in die dat je ieder jaar krijgt. Wel heb je (na 3 jaar) nog eens een oefening op de type 27 simulator te Mechelen. Vanaf nu is het dus opnieuw in de boeken kruipen en terug studeren om alles op te frissen. De stress neemt dan ook met de dag toe...
Zoals ik in eerder bericht al schreef, gaan we naar de Noorderkempen rijden en aangezien deze lijn uitgerust met ETCS hebben we ook hiervan opleiding nodig.

Op de hogesnelheidslijn bevinden zich namelijk geen seinen, alles gebeurd met de computer, de opdrachten die je moet uitvoeren krijg je dan ook op een computerscherm in je stuurpost. Een nieuwe en heel andere manier van rijden, je moet als het ware niet meer naar buiten kijken.

Deze opleiding die een week in beslag neemt, is in het begin niet zo simpel. Vooral de vele nieuwe Engelse termen maken het moeilijk.
Vaak zit je ook nog met het idee van de laterale signalisatie in je hoofd, waar je dit op de HSL mag vergeten.

Belangrijk is ook dat op deze lijn ook de Thalys je voorbij gevlamt komt tegen 300km/u. Even uitstappen ten midden van de baan zit er dus niet in.

Maar de instructeurs van Antwerpen weten wel hoe ze het verstaanbaar voor iedereen kunnen maken en dus is iedereen na een week hiermee vertrokken en zijn we nu dus ook gecertificeerd om richting Noorderkempen te rijden!
Binnenkort is het weer zover, dan gaat de NMBS van start met haar nieuwe dienstregeling.
De tijd van het jaar dus dat ook de reeksen overhoop gesmeten worden.
In de A-reeks gaan we vanaf nu naar de Noorderkempen rijden, via de hsl4.

We rijden daar naartoe met 4 M6-rijtuigen (op kop telkens een stuurrijtuig) met in het midden een locomotief type 13.
Tijd dus om er opleiding van te krijgen.
En dat is dus deze week gebeurd, echter om te kunnen rijden hebben we ook nog opleiding nodig van het nieuwe ETCS stuurpostsignalisatiesysteem wat dus voor binnen enkele weken zal zijn.
Soms kan je meer dan alleen de job van je leven vinden, beter nog, je kan er ook de vrouw van je leven vinden.
Wat dus wilt zeggen dat ik samen ben met een treinbestuurster van Antwerpen-Centraal!!!
En wat dus ook wil zeggen dat alles super gaat ;-)
In het dagboek is het alweer een tijdje stil, wat dus goed nieuws is, want alles verloopt vlot.
Echter breng ik hier nieuws voor onze nieuwe en kandidaat bestuurders, de opleiding is herzien en aangepast.

Vroeger bestond de opleiding uit 4 fases. Fase 1 en 2 zijn nu samengesmolten tot 1 fase, dit dus met gevolg dat er maar 3 fases meer zijn.

Het opleidingsschema heeft dus bijgevolg een grondige aanpassing doorstaan en is weer helemaal mee met de nieuwe opleiding, dus voor meer informatie verwijs ik je graag door naar opleiding -> opleidingsschema.
Mag ik er ook nog steeds op wijzen dat leerlingen EN bestuurders zich altijd kunnen inschrijven op de website, in het inlog gedeelte kunnen leerling nu zelfs een digitale praktijkboek samenstellen en afdrukken om mee te nemen naar de jury!

Ik wens jullie veel plezier met het ontdekken van de nieuwe informatie en tools en voor de talloze nieuwe kandidaten die aan de opleiding starten veel succes!
Sinds begin deze week ineens gebombardeerd tot monitor, en dus hebben ze me gelijk men eerste leerling toegewezen.

Monitors zijn gewone bestuurders, die zich kandidaat stellen om de praktijk van de leerlingen te begeleiden, en u uiteindelijk met een trein leren rijden. Ze proberen de theorie die je als leerling te verwerken krijgt zo goed mogelijk aan de praktijk te koppelen.

Al ben ik er zelf wel van verschoten dat dit vermoeiend kan zijn. Het is niet altijd even makkelijk zelf je volle aandacht erbij te houden als je zelf niet achter het 'stuur' zit. Tegelijk moet je echter alles goed in de gate blijven houden, zodat je leerling geen fouten maakt. Want indien dit toch gebeurd is dit de monitor zijn schuld en zal hij dus hiervoor ook desnoods gestraft worden.
De tijd vliegt!!!

Al ruim 1 jaar rij ik nu alleen rond met treinen, en het is nog steeds alsof ik nog maar net men eerste rit alleen gemaakt heb.
Echter verlopen de ritten nu wel veel meer relaxte dan in het begin. Waar vroeger je het zweet uitbrak, zie je nu soms zelfs het probleem er al niet meer van in.

Al ben ik het eerste jaar niet van pech bespaard gebleven, denk maar aan de warme asbus of vaste handrem waarvan de verhalen hier ook uitgeschreven staan en de dagelijkse probleempjes die hier en daar opduiken.

Ondertussen heb ik ook alle overplaatsingen ingetrokken en blijf dus in Antwerpen-Centraal, wat in mijn ogen qua collega's de tofste depot van het land is met het jongste kader.

Ik ben benieuwd welke verhalen er hier nog geschreven zullen worden in het komende jaar. Al mag het van mijn part rustig blijven :)

Arm schaap21-01-'09

Dat je als bestuurder rare dingen meemaakt moet ik je niet vertellen. Maar vandaag was het weer eens zover.

Toen ik deze ochtend naar Charleroi-Sud moest vertrekken vanuit het station van Brussel-Zuid liep het daar in de wisselstraat vol met politie en spoorwegarbeiders die achter een schaap aan het hollen waren.
Eens het vertrek gegeven stond het schaap aan de kant van mijn spoor en probeerde ik het met zo'n 10km/u voorzichtig voorbij te rijden.
Maar het schaap had blijkbaar zelfmoord gedachten want het sprong net voor me het spoor in. Door meteen een noodremming te geven had ik het net niet geraakt. Na de locomotief terug in dienst te stellen konden ze het schaap te pakken krijgen en kon de rit weer verder gezet worden.

Maar hoe een schaap in de wisselstraat van Brussel-Zuid terecht komt is me nog steeds een raadsel :)

Opleiding M511-12-'08

Vandaag een dagje opleiding van het stuurrijtuig M5 (de nu nog bordeaux dubbeldekkers die gemoderniseerd worden).
Dit vanwege de gevreesde datum 14 december waarop de nieuwe dienstregeling van toepassing wordt, moeten we dus de M5 kennen omdat we hiermee op en af Antwerpen - Brussel gaan rijden.
Net op tijd want maandag mag ik er al meteen 2 keer mee naar Brussel rijden. Ik ben eens benieuwd of ze alles tijdig op zijn plek gaan krijgen...
Vandaag moest ik met de laatste trein van Charleroi terug naar Antwerpen. Dit met een ram M6'en (trein van dubbeldekkers) alles verliep vlot tot we in het station van Vilvoorde kwamen...

Bij de uitrit van het station bleef het lampje 'een rem niet gelost' op de stuurtafel branden van de M6. Dit kan duiden op een remklemming, na enkele maatregelen op de stuurtafel zelf genomen te hebben kon niets de lamp doven, een schouwing van de trein drong zich op. Dus ben hiervoor ook aan het perron van Weerde gestopt en met een zaklamp langs de trein gaan kijken.

Wat bleek een reiziger had de handrem in de rijtuigen zelf aangedraaid, heel plezant... wat echter brand kan veroorzaken door de hoog oplopende temperaturen.
Na deze terug los te draaien is de rit terug hernomen kunnen worden weliswaar met 18 minuten vertraging.
Het zit me echt niet mee deze week.
Gisteren nog in nood, vandaag 1,5uur vastgezeten in een lift in Antwerpen-Centraal en ja je mag het raden... ik had gedaan met werken en mocht naar huis.
Als gevolg dus ook 1,5 uur overgewerkt, en 3 treinen later naar huis kunnen nemen dan voorzien.
Vanaf nu geen liften meer voor mij in Antwerpen! enkel nog roltrappen.

Warme asbus28-07-'08

Toen ik terug op weg was van Kortrijk naar Antwerpen-Centraal met de eerste trein die na 9 uur vertrok in Kortrijk (wat tijdens de zomervakantie wilt zeggen dat de treinen dan vol zitten met kinderen en hun ouders en ook de derde leeftijd die sterk vertegenwoordigd is omdat zij na 9 uur aan hun verminderd tarief mogen rijden) werd ik tegen gehouden aan het sein op de kop van het perron Antwerpen-Zuid.
Men GSM belde en daar kreeg ik de mededeling om procedure E375 te starten met vermelding van een warme asbus. Deze procedure legt ons op onze trein te controleren.
Dus dan maar even uitstappen en gaan controleren of er op de twee stellen MS96 ergens een warme asbus te bespeuren viel. En spijtig genoeg was dit ook zo.

Een warme asbus is eigenlijk de kogellager tussen de as en het stel zelf dat oververhit is geraakt. Door de snelheden en de krachten die hierop komen te staan wordt door de verhitting dit punt alleen maar zwakker. Of met andere woorden met wat pech zou die as er wel eens onderuit kunnen vallen.

Na de rokende asbus vast gesteld te hebben zijn de reizigers (zo'n 600 man naar inschatting van de treinbegeleider) geëvacueerd met een andere trein. Ikzelf heb de trein in nood moeten verklaren en zijn ze moeten komen takelen richting werkplaats.
Conclusie: Een stresserend dagje, waarvan ik een uur of 2 heb overgewerkt voor ik de plaats kon verlaten, lijn 59 die heel de dag overhoop heeft gestaan omdat er maar 1 spoor ter beschikking was, en enkele afgeschafte treinen erbovenop. Een in nood verklaring is zowat de ergste situatie die je kan meemaken als bestuurder en aangezien ik dit zonder kleerscheuren heb kunnen doorstaan kunnen we er weer tegenaan.
Megga toffe dag gehad vandaag, de extra trein moest klaargemaakt worden in Antwerpen-Centraal waarna we leeg naar Lier reden, ik en de treinbegeleider verwisselden dan ook de wildste fantasieen over deze trein. Op het einde hoopten we een glaasje champagne te krijgen. Maar dat viel bij een onze aankomst in Lier nogal wat tegen, het bleek een groep van de plaatselijke beschutte werkplaats te zijn die een dagje eurodisney organiseerde. Toch was het mega plezant, na de trein volgeplakt te hebben met donald duck's en 'micky mouzen' ging de rit (voor mij dan toch) tot Kortrijk. Zo'n dingen mogen ze mij wel meer geven!
De dagen PV (Permanente Vorming) zitten erop. Vandaag had ik een dagje lijnstudie Gent - Oostende en Blankenberge om deze zomer de gevreesde firgobox- en dagjestoeristen af te zetten aan de kust. Morgen is er trouwens iets speciaals, een extra treintje voor BGC meetings ofzowiets, ben benieuwd wat het gaat worden.
Het voelde terug een beetje zoals de eerste rit alleen. Maar de eerste keer Roosendaal is vlekkeloos verlopen. Dus te kop is eraf. Alsof al die opleiding nog niet genoeg is heb ik morgen PV = Permanente Vorming op die dagen is er simulator voorzien en theorie waarop een heropfrissing is van de reglementering.
Deze week zit er weer een weekje opleiding achter de rug van de locomotief type 27 samen met het stuurrijtuig M4 en M6. Het was de lesgever zijn eerste keer was dat hij les gaf, hij beschikte zelfs nog niet over het nodige materiaal om opleiding te geven (zoals een laptop), maar hij heeft dit super gedaan. Maandag is het trouwens de eerste keer Roosendaal. Tot dan.
Vandaag hadden we onze ondervraging over de nederlanse reglementering voor het grensbaanvak Essen - Roosendaal. Wat er ontspannen aantoe ging en als je iets of wat gestudeert hebt geen probleem mag opleveren. Bij deze mag ik dus ook met men treintje richting Roosendaal rijden. Morgen starten we dan alweer met iets anders, namelijkk opleiding van de loc type 21/27 en het stuurrijtuig M6.

Staking20-05-'08

Terwijl er vandaag door de staking geen enkele trein zal rijden, is dit mooi meegenomen zo heb ik rustig een dagje vrij om te studeren. Want morgen is er de ondervraging en certificatie NS voor het grensbaanvak Essen - Roosendaal, hoe het geweest is lees je morgen...
Vandaag zijn we van start gegaan met de opleiding voor het grensbaanvak Essen - Roosendaal waarvoor we een gedeeltelijke kennis moeten hebben van het Nederlandse net. Volgende week woensdag zal hierover een mondeling examen zijn. Hoe de opleiding en het examen verlopen is kom je binnekort te weten.
De opleiding MS04 of MS96 of DMT, Deense neus, Zodiak, Botsauto whatever wat ze er nog allemaal tegen zeggen, zit erop. De opleiding is gegeven door 'den John' en was heftig (dan wel in positieve zin). Op 5 dagen tijd is er een cursus van pakweg 300blz. doorgegaan. Wat ik vooral onthouden heb is dat onze MS96 een audio aansluiting heeft op de luidsprekers, maw uw MP3 speler is dus aansluitbaar op de omroep instalatie = we kunnen er dus altijd nen dikke vette party-train van maken :p.

A Reeks04-04-'08

2 Maand ben ik ondertussen solo, en alles verloopt nog zoals het moet. Al is er vandaag wel goed nieuws uit de bus gekomen. Treinbestuurders kunnen kiezen tussen reeksen, deze reeksen bevatten bepaalde diensten, om te beginnen zat ik in de L reeks (meestal stoptreinen) wat het leerrijkste is maar om ook het moderene materiaal te leren en de directe treinen te mogen rijden had ik de A reeks gevraagd, dus beginnen we over 14dagen met de opleiding van de MS96.

Gratis ritje?14-03-'08

Ondertussen zijn we al een maand verder en na 4 weken alleen te rijden is ook het eerste straffe verhaal opgedoken. Zo is er vandaag iemand van Mechelen-nekkerspoel tot Mechelen achteraan men trein gaan hangen, om zo een ticketje uit te sparen. Idioot dat je hiervoor je leven riskeert, de dader is kunnen ontkomen maar vermits het deze keer goed afgelopen is verwacht ik me eraan dat die het de volgende keer weer gewoon opnieuw gaat proberen, tot het op een dag fout afloopt.
De eerste week solo zit erop, zonder problemen alles verliep vlekkeloos, enkel donderdag was een iets moeilijkere dag door s'avonds de zeer dikke mist opkwam was het moeilijk de perrons te zoeken tussen Brussel en Antwerpen, maar uiteindelijk is dit ook gelukt. Ook heb ik voor het eerst op een zondag moeten werken. Een zeer groot verschil mensen zijn rustiger en het steekt niet op 2 minuten. Het echte leven als treinbestuurder is nu eindelijk begonnen!
Vandaag was het eindelijk men eerste dienst helemaal alleen. Met de nodige stress heb ik deze dag zonder kleerscheuren doorstaan!. Zalig zelfs de dag was voorzien van een lentezon dat een heerlijk gevoel bezorgde, eindelijk de stuurcabine van u alleen, een dienstfiche die enkel van jezelf is na bijna 2 jaar opleiding is dit gevoel onbeschrijfelijk!
Vandaag was onze eerste rit alleen. Jawel onze, want vandaag en volgende week rijden we samen 5 diensten. Zodat rachied en ik er rustig kunnen inkomen en als we twijfelen we nog altijd elkaar hebben. Om te starten moesten we het personeelstreintje van Antwerpen-Noord doen daarna volgde een ontkoppeling en dat stel moest dan richting schijnpoort om daar achtergelaten te worden. Dit verliep allemaal vlekkeloos. Hopelijk dat dit de komende week ook nog zo gaat blijven.
Vandaag was er een dagje klaarmaken van stellen voorzien voor de eerste treinen die uitrijden, aanvang van de dienst was 3u30. Pokke vroeg! Morge is onze eerste dienst, dan ga ik samen met Rachied (collega waarmee ik ook in de opleiding gezeten heb) het personeelstreintje van Antwerpen-Noord om 13u27 doen. En verslag hiervan kan u zonder twijfel morgen op de site verwachten.
Duimen alvast dat alles vlekkeloos verloopt!
Vandaag waren we voor een dagje op schijnpoort, de uitwijkbundel van Antwerpen-Centraal. Dit om te oefenen op het plaatsen van noodkoppelingen, deze (lompe en zware) ijzeren tussenstukken zorgen ervoor dat je met een loc met trekhaak een stel met GF of Henricot-koppeling kan wegslepen. Ook is de combinatie GF - Henricot mogelijk. Dinsdag en woensdag is er lijnstudie, donderdag is er een vroege dienst (03u40) voorzien om het leren klaarmaken van motorstellen. Vrijdag is het dan voor het eerst alleen met 2 een dienst, zoals ik gisteren al vertelde.
De break ofwel MS03 hebben we dan ook weer achter de rug, na een kleine test vrijdag over de break en de sprinter werden de plannen gemaakt op eindelijk alleen te rijden. Maandag zal er een dag noodkoppeling zijn (hoe een stel weggesleept kan worden met een locomotief), dinsdag en woensdag is er lijnstudie en donderdag een klaarmakingsdienst op schijnpoort waar we nog eens gaan oefenen de stellen klaar te maken. Vrijdag doe ik men eerste dienst samen met Rachied een collega vanuit de opleiding zo zijn we de eerste 6 dagen nog met twee daarna is het helemaal alleen te doen!
Deze week zit onze opleiding van de sprinter erop, ook wel eens de duikersbrillekes genoemd onder de mensen. Of zoals onze opleider ons vertelde: 'dit zijn de witte producten vant spoor'. En hem kun je nooit ongelijk geven. Volgende week staat er de break op het programma.
Eerst en vooral aan iedereen een gelukkig nieuwjaar, het jaar ging deze keer op het werk van start met enkele dagen lijnstudie waarna er een week opleiding kwam over de 800 de 4-ledige stellen die je vooral in de Antwerpse regio kan zien rijden. Er volgde daarna ook een test en die ging vlot. Next is de sprinter en de break, en tegelijk komt februari steeds dichter.
Terwijl de schoolgaande vrienden aan het stressen zijn voor hun examens, ben ik rustig de opleiding aan het volgen om met de klassieke stellen (de boemelkes) te mogen rijden hiervoor zijn 10 werkdagen voorzien. Toch wel enorm aanpassen als je enkel locomotieven gewoon bent! Blijkbaar was er ook al wat onrust want heb heel wat mails gehad met de vraag of ik nu ging stoppen met de site, wel NIET dus. Het leven gaat door, zo ook de site.
Een maand na de certificatie hebben collega's die op Antwerpen-Noord zijn mogen blijven hun eerste rit gedaan, bij de eene liep dat al wat vlotter als bij de ander. Maar dit zal dan zeker niet aan de bestuurder gelegen hebben! Ikzelf ga dan weer enkele weken les tegemoet met opleiding van de klassieke stellen. Mijn eerste rit zal ergens voor begin februari zijn.
Met veel vreugde kan ik u zeggen dat onze 2 sukkelaars die vandaag hun herexamen hebben moeten maken ook geslaagd zijn als treinbestuuder. Hiermee is de klas 0608 van Hasselt opgedoekt en is iedereen die er vanaf de start bij was ook geslaagd. De NMBS heeft er dus weer 16 zeer goede treinbestuurders bij. Graag zou ik dan ook onze monitoren en in het bijzonder onze opleiders - instructeurs willen bedanken voor al hun inspanningen!
De onthaaldag van gisteren is uitgestelt naar vandaag, we kregen een rondleiding in de Centraal en papieren werden in orde gemaakt. Het verloop van volgende maanden zal er zo uitzien, we krijgen 25 dagen vrije lijnstudie met daarbovenop 3 dagen opleiding extra reglementering en daarbovenop nog het leren van het marieeel dat we moeten bijleren. De eerste rit alleen zal ongeveer voor begin februari zijn.

Overplaatsing12-11-'07

Het gaat snel, ik had men overplaatsing gevraagd naar, op de 1ste plaats Hasselt met daarna Leuven en Antw.-cent. En ze hebben dus beslist mij tijdelijk in Antw.-cent. te steken waar ik aan men opleiding voor reizigers kan beginnen. Aangezien ik morgen daar een onthaaldag heb zal ik u morgen meer kunnen vertellen over het verloop van deze bijkomende opleiding. See ya
EINDELIJK!, voor mij is het eindelijk afgelopen na een aarts moeilijk mondeling examen dat anderhalf uur duurde, kan ik met men treinrijbewijs rondzwaaien. De documenten zijn overgemaakt aan het ministerie en na ongeveer 3 weken heb ik effectief men rijbewijs in handen. Dit wil zeggen dat het nog 3 weken wachten is tot ik men eerste dienst alleen zal doen. 2 Mensen uit de klas moeten een herexamen maken ik wens deze heeeeel veeeel succes!!!
Vandaag hebben we ons examen op de simulator gedaan. De voorlaatste stap naar ons rijbewijs. Het traject verliep met de nodige hinders en addertjes onder het gras, maar ben hier niet ingelopen en mag met een 98% en 86% voor de baanproef vrijdag naar de jury vertrekken in Brussel. Ondertussen zijn er in de klas eindeloze discutie's bezig over de punten, maar mij hoor je niet klagen in tegenstelling tot andere.
Eindelijk is het dan zover, de uitnodiging voor het mondelinge examen van fase 4 en tevens ook de certificatie als treinbestuurder zit in de bus. Ik zal me mogen gaan bewijzen op vrijdag 9 november om 10u30. Aftellen dus en naarmate de dagen voorbijvliegen stijgt de stress. Ook het simulator examen zit er nog ergens tussen. Bon dat is genoeg informatie want hoe meer ik erover denk des te meer ik de spanning voel.
Vandaag was het de baanproef van fase 4, tussen de lijnstudie door. Het einde komt dus des te meer in zicht. De baanproef verliep zonder enkel probleem geen opmerkingen, buiten een goede raad voor later, aangezien ik me nogal vrij op me gemak voel op men locomotief, er niet voor te zorgen dat je te zelfzeker gaat worden waardoor er fouten kunnen gemaakt worden. Op naar de volgende stap dus, dit zal het simulator examen zijn.

CPS30-08-'07

Bah! Verlof is uit. Tijd om er dus weer in te vliegen. Vandaag kregen we van het cps, zeg maar de medische dienst van de NMBS, les over hoe omgaan met zelfmoorden, ongevallen enz. van Nelle. Een aangename verschijning waar we beroep kunnen op doen bij minder aangename gebeurtenissen en eigenlijk gaat het over niets anders meer in fase 4. Het meest gruwelijke wat kan gebeuren en hoe erop te reageren zal in deze fase allemaal besproken worden.

Zomerverlof!04-08-'07

Haha eindelijk zomerverlof!
Tijd om men koffers te pakken en in een vliegende sigaar te stappen richting zon.
Tot over 3 weken.
Fase 4 kan van start gaan! En kan jullie nu ook mededelen dat iedereen van onze klas geslaagd is en we blij zijn dat we weer met heel de klas naar de eindstreep kunnen sprinten. Fase 4 is dus van start gegaan waarin we veel lijnstudie zullen krijgen. Momenteel is het ook aftellen want volgende week begin ik aan mijn 3 weken verlof.
Het laatste en meest gevreesde examen van fase 3 is vandaag doorgegaan voor mij. In brussel ben ik uitgenodigd om hieraan deel te nemen natuurlijk. Na enkele toch wel niet echt voor de hand liggende vragen te beantwoorden heb ik er mij toch doorgeslagen, en ben deze avond opgebeld geweest door instructie Hasselt om te zeggen dat ik geslaagd ben en over mag naar fase 4, de laatste fase. Anderzijds moet 1 iemand een herkansing maken op vrijdag. VEEL SUCCES heel de klas zal duimen!!!
Vandaag is het examen op de simulator doorgegaan. Terwijl de eene helft van de klas zijn examen op de simpact aan het doen was heeft de andere helft een proefexamen als voorbereiding op het mondelinge examen in Brussel donderdag. De simulator verliep vlot bij mezelf en scoorde 84%. Nu is het uitkijken naar donderdag, duimen dus!
Toen ik maandag in de les aankwam in Hasselt hebben we nog zitten praten over de afloop van dit voorval. Omdat ik nog steeds niet zeker was is hij gaan kijken in de berichtgevingen van die nacht. Daar stond in dat er dus inderdaad een persoonsongeval gebeurt is in Lier. De betrokken trein die de persoon aangereden heeft was dus ik want de treinnummer kwam overeen met de trein die ik die nacht gereden heb.
Deze nacht kwam ik terug van een ritje naar Montzen omstreeks 2uur iets voor Lier vroeg ik men monitor uitleg over een bepaalde situatie, aangezien we naar elkaar keken waren onze ogen even minder op het spoor gericht. Ik hoorde tijdens zijn uitleg een doffe slag op de voorkant van de loc wat ik dacht was dat er een uil, vleermuis,.. tegen de loc was aangevlogen. Toen we op de depot aankwamen kregen we telefoon met de vraag of we een aanrijding hadden in Lier, mijn monitor wist van niets maar vertelde hem van die slag en ben toen naar huis gereden. Blijkbaar hebben we een persoon meegegrepen zonder het zelf te beseffen. Er zijn leukere gedachten dan deze en als je weet dat ik toen aan het rijden was. Ook een bestuurder die als passagier meemoest (HLP) had deze slag gehoord, met als gevolg dat 99% kans dat wij het waren.
Het examen van depannage ging het er hem om een type 23 (die defect is) te depanneren. Met de depannageboek erbij en een dosis gezond verstand verliep dit voor iedereen van de klas zonder al te veel moeite het minimum was dan ook een 60%, persoonlijk scoorde ik op dit onderdeel 80%. Op naar het volgende examen dus, dit zal op de simulator gebeuren, maar eerst nog enkele weken praktijk en een week herhalingslessen, vooral dit laatste zal nog eens nodig zijn om alles op te frissen.
Vandaag is mijn baanproef voor fase 3 doorgegaan, van Hasselt naar Zeebrugge-ramskapelle. Het was een lege auto-trein wat nogal wilt zeggen dat deze slecht remmen, doch was hij van de indeling P100, en mocht dus 100km/u het halen van de eerste snelheidsbeperking (BTS) in diest aan 60km/u was vrij krap, om maar niet te zeggen op het randje. Maar bon eens ik dit doorhad was het vanin het begin iets harder en sneller naar de rem grijpen, de rest verliep naar mijn mening zonder probleem. De punten is nog even afwachten tot heel de klas aan de beurt is geweest.

Graffiti03-06-'07

Bon even men ei kwijtspelen hier vandaag kwam ik met de trein van Blankenberge naar Leuven en in Brugge zag ik 1 van de spiksplinternieuwe M6 stuurrijtuigen staan. Allemaal heel knap, maar even later kwamen we voorbij Brussel-Noord waar nog zo'n nagel nieuwe M6 stond maar tot men aller grootste teleurstelling was deze al helemaal besmeurd met graffiti echt SCHANDALIG, de LUL die dit geflikt heeft mogen ze van mijn part zijne voorgevel ook eens komen bekladden samen met zijne auto enz, eens kijken of hij (of zij) het dan ook nog geestig zal vinden. Ga uw eigen materiaal bekladden bende steuntrekkende nietsnutten die geen nagel hebben om aan hun gat te krabben maar toch het geld vinden voor enkele spuitbussen te kopen!
De depannering van onze loc type 77 zit er ondertussen al op, en dit viel redelijk mee zonder al te veel problemen. Maar nu zijn we dus net een weekje bezig met de 23/26 wat toch wel andere koek blijkt te zijn, daar waar de 77 een recente loc is is onze loc 23 meer dan 50 jaar oud, nog een van de klassieke loc's dus waar je nog echt alles kan saboteren en herstellen. Ook de leeftijd van deze machine zorgt er dan ook weer voor dat sommige dingen niet verlopen zoals je zou verwachten. En geloof me het is pas echt zweten als de volle zon op de machine kamer staat gericht en jij er tegen de klok alle fouten moet uithalen.

Paasverlof08-04-'07

We hebben 2 weken verlof voorzien in onze opleiding tijdens Pasen, We gaan er dus is goed van profiteren zeker met dit mooie weer. Na het verlof starten we met de depanage van een locomotief type 77.

Aan iedereen een vrolijk Pasen.
Weer een verhaal om bij te vertellen op een familie feestje. Omstreeks 3u maandag nacht vlak voor het station van Diepenbeek zijn we met onze goederentrein in aanrijding gekomen met een paar plastieken terrasstoelen van de Coca-Cola en een tafel in ons spoor. Nog voor je het goed en wel gezien hebt rij je erover, we hebben dan ook een noodremming gegeven en hadden 500m nodig om van 80km/u tot stilstand te komen. Na het uitzenden van een noodsignaal en laten knipperen van de koplichten zijn we de rommel achter ons gaan opkuisen en hebben we nagekeken of er geen schade was aan onze trein. Blijkbaar is er in de buurt een dancing en enkele jongeren vonden het leuk een terrasje te doen in het midden van ons spoor want de bierglazen stonden nog op tafel. Gelukkig is er niemand op zen stoel blijven zitten.
Bon iedereen blij want we zitten nog steeds met de volle klas om fase 3 in te duiken, deze ging dan ook vandaag van start met een brok van 3 weken theorie. Al van de eerste dag is het meteen duidelijk geworden dat het tempo heel wat hoger is, maar het kan ook moeilijk anders want tegen eind juli moeten we het overschrijden van seinen onder de knie hebben EN moeten we een type 77, 23 en 26 kunnen depanneren. Kort gezegd het zal zweten worden, en dat zal zeker niet aan het warme weer liggen. Globaal overzicht van deze fase: moeilijk, lang, veel theorie met veel integratie en simulator. Nu weet ik eindelijk waarom dit de moeilijkste fase is, de formulieren vliegen je rond de oren en je verzuipt tussen de papieren van de cursus alleen al. Maar ik aanzie het als een uitdaging en we gaan er volop tegenaan!
Zoals op het einde van iedere fase moeten we een mondeling examen gaan doen voor een jury van 3 instructeurs. Elke kandidaat wordt ongeveer een uur op de rooster gelegd. Het verschil met het examen fase 1 is nu dat er tegenspoor bij gekomen is en alle complexe situaties die toch nog in normale omstandigheden verlopen. Met andere woorden vanaf nu kunnen wij in principe perfect met een trein rijden zolang alles maar normaal verloopt. En daar werden we dus ook naar ondervraagd. De vragen waren dan ook iets moeilijker met soms enkele goede instinkers tussen. De uitslag van dit examen volgt later nadat ieder van onze klas zijn examen heeft afgelegd
Vandaag hebben we terug een examen gedaan als onderdeel voor het eindresultaat van fase 2.
We werden daarvoor verwacht in de simulator van de NMBS (simpact). Daar worden we getest van onze praktijk kennis in situaties die in werkelijkheid amper voorkomen.
Dit is dus ook ons eerste examen in de simulator, en zoals in de fases ons aangeleerd wordt ging alles nog steeds normaal zonder uitzonderingen, maar werden we wel in complexe situaties gegooid, waar je beter toch eens 2 keer nadenkt met wat je bezig bent.
Tegelijk zorgde de opleiders er ook voor dat we een proefexamen kregen waar zij ons testen op onze kennis en eventueel bijsturen waar nodig als voorbereiding op onze mondelinge examen in Brussel. De de grootste nachtmerrie van iedere leerling. Dit zal vrijdag doorgaan.
In fase 2 zit er ook voor het eerst een baanproef bij, d.w.z. dat je een dienst doet als treinbestuurder en zoveel mogelijk zelf doet. Dit allemaal onder toezicht van een TOSCI (instructeur) waar je les van krijgt. Hij zal na afloop je rijkunsten beoordelen.
In fase 3 en 4 zijn er ook nog baanproeven voorzien, het is dan natuurlijk de bedoeling dat je hoe langer in de opleiding, je beter en ervarener gaat rijden.
Door de praktijk die je krijgt tijdens de opleiding mag deze baanproef dan ook geen probleem vormen. Deze is dan ook goed verlopen op enkele foutjes na.
Ik hou jullie op de hoogte voor het komende volgend examen.
Vanaf nu kan de stress weer beginnen stijgen vandaag hebben we onze praktische proef gedaan, een klaarmaking van een locomotief type 23/26 net zoals bij een 77 waren er geen problemen als je alles nog is goed bestudeerd had voor je eraan begon.
Overmorgen heb ik men eerste baanproef, waar we onder toezicht van instructie Hasselt een trein moeten verzekeren van Antwerpen-Noord naar Montzen en terug.
Tot binnenkort.
Deze week hebben we onze laatste week theorie gehad, waarbij we onze eerste dag les hebben gekregen van een (niet misse) psychologe die ons kwaliteiten en attitudes kwam aanbrengen, het was eens wat anders dan altijd onze mannelijke instructeurs voor onze neus te zien staan.
Maar goed, uiteindelijk komen er wel de examens van fase 2 aan, deze bestaat uit 4 onderdelen: Klaarmaking van een loc, een baanproef, een simulator proef en het mondelinge examen in Brussel. Tijd om te gaan stressen dus, de examens zullen de komende weken geregeld worden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Jullie hebben het al kunnen zien aan de vallende sneeuwvlokjes op de site dat de kerstperiode begonnen is, dus vanaf vandaag hebben we 14 dagen verlof voor kerst en Nieuwjaar, de eerste verlofperiode voorzien in onze opleiding sinds september en ik denk dat iedereen hier wel naar uit keek. We gaan er dus allemaal eens goed van genieten.

Ik wens alle bezoekers van de site en collega's een vrolijke kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar, en dat al jullie goede voornemens mogen slagen in 2007!
Geslaagd in men rijexamen, dan wel niet met de trein, maar met auto.
Het zal dus vanaf nu voor mij een stuk makkelijker zijn om van Aarschot naar Antwerpen-Noord ter geraken.
Zeker als je weet dat ik voorheen moest wachten op een trein van 5u als ik om 3u 's nachts gedaan had.
Maar bon dit is nu voor goed verleden tijd al ben ik nu het levende bewijs geworden dat je er dus wel degelijk geraakt met de trein daar in 'het hol van pluto'.
Deze week is het me gelukt om voor het eerst een trein in nood te verklaren, net voorbij het station van Londerzeel liep het mis. Opeens hoorden we een zeer luide knal in de machinekamer waarna ik naar buiten keek en daar een vlam vanonder de loc zag uitkomen tot in de wei ernaast. We namen een kijkje in de machinekamer en bleek dat er brand aan boord was.We zijn deze te lijf gaan met een poederblusser, pas dan merk je hoe moeilijk het is die dingen aan de praat te krijgen. Daarna hebben ze ons dan komen wegslepen met een andere loc. Achteraf bleek het een kortsluiting te zijn op de hoogspanning 3000V waarschijnlijk veroorzaakt door de JH (de aanzetuitrusting). Volgens men monitor treft ons geen schuld.
Vandaag hebben we ons mondelinge examen gehad van fase 1 in de opleiding, dit was vooral praktijk gericht, in de zin van: u vertrekt hier en uw reisweg is naar daar welke seinen welke snelheid enz... eerbiedigt u. Na dit examen mag je naar huis gaan het resultaat is dan nog niet medegedeeld. Later op de dag kreeg ik een telefoontje van de instructeur uit Hasselt die ons les geeft met de mededeling dat ik geslaagd was en met de behaalde punten.

Op naar fase 2 dus waar het vooral zal gaan over tegenspoor regime.
Vandaag hebben we onze praktische proef ondergaan.

Die bestond uit het opstarten en platzetten van de diesellocomotief type 77/78.

Zoals reeds gezegd is in fase 1 alles situaties normaal, er werden dus ook geen defecten in de loc gestoken.

De moeilijkheid zat hem in het niets vergeten van alles wat gecontroleerd moest worden voor de dieselmotor op te starten en daarna de bijbehorende werkingsproeven.

Volgende week hebben we onze eerste mondelinge proef in Brussel in tussentijd krijgen we herhaling van theorie.

Module 1.228-09-'06

Module 1.2 is afgelopen.

We hebben deze afgesloten met een dagje simulator te Mechelen, hier staat immers de echte simulator waarvan de stuurcabine beweegt en je een echt gevoel krijgt alsof je aan het rijden bent.

Na deze module krijgen we anderhalve week praktijk daarna krijgen we een paar dagen theorie dat hoofdzakelijk zal bestaan uit herhaling, hierna volgt onze praktische proef die zal bestaan uit het opstarten en platzetten van een diesellocomotief type 77/78.

Module 1.112-09-'06

Heel de opleiding is opgedeeld in modules na 1 volledige fase volgt er een examen.
Vanaf nu komt er hier na elke module een verslag.

De eerste module is vooral een kennismakingsmodule je brengt er een bezoekje en een ritje op de simpact (simulator) en leert er de basis van seininrichting en seinbeelden.
Volgende module 1.2 gaan we het hebben over het aanvangen en beindigen van de dienst.

Totdan.
Zo onze eerste week theorie zit erop, en wat we zoal gedaan hebben?
Wel eerst en vooral zijn we een paar dagen bezig geweest met al onze boeken op orde de steken, het boekje HLT (de bijbel van de bestuurder) bleek niet zo simpel te zijn met vooral de wijzigingen en de wijzigingen van wijzigingen van... maakte het er niet makkelijker op.

Vrijdag hebben we dan de eerste dag echt les gekregen, en wat mij meteen opviel is dat alles er moeilijker wordt voorgesteld dan dat het in de praktijk is, studeren en alles goed bijhouden is dus de boodschap.
De eerste dag in Hasselt zit erop, en ja we hebben het gevonden zelfs zonder al te veel problemen. Weer zo'n dag waar uw geduld op de proef gesteld wordt. Wat we zoal gedaan hebben? Papieren ingevuld en papieren gekregen, wel handig dat bundeltje met nuttige telefoonnummers, al zijn het wel allemaal nummers voor het depot Hasselt en aangezien wij van Antwerpen-Noord zijn valt er maar weinig mee te doen. Een rondleiding met vooral mensen waar we niets met te maken gaan hebben enz... Cursussen uitdelen is voor morgen. Ahja toch iets interessants vandaag hebben we onze WILKA sleutel ontvangen waarmee je zowat de meeste sloten open krijgd.
Vandaag de laatste dag praktijk, zat, zon en maandag vrijaf en dinsdag begint onze theorie in Hasselt. Na 1 maand praktijk is het hun dan toch gelukt om een klas samen te stellen en een lokaal, plaats en leraars te vinden. Alleen loopt de communicatie weer helemaal verkeerd, want waar we precies ergens moeten zijn in Hasselt en bij wie we ons o.a. moeten aanmelden weet niemand. We denken dan: een treinbestuurder moet altijd zijne plan kunnen trekken.
De eerste week stage is achter de rug, het was een fijne week en alle monitoren hebben mij goed voorzien van uitleg bedankt: Wim, Patrick, Hans en Koen.

Opmerkelijk deze week: een vader die met zijn 2 kinderen op de fiets door een gesloten overweg reed, van een goed voorbeeld gesproken (diepe zucht).

Nog iets opmerkelijk: Woensdag, snikhete dag, ik en monitor heel blij omdat we met een type 36 van de SNCF mochten rijden (voorzien van airco) maar na nog geen half uur rijden viel 2 van de 4 motoren uit en daarbovenop onze airco ook nog eens, neem er dan nog eens een miszending bij (naar Zeebrugge ipv Kortrijk) en alles wat mis kon gaan ging ook mis.

Eerste rit20-07-'06

2 maal naar het waaslandhaven met een diesel loc type 77.Een van de laatste nieuwe met alle luxe aan boord: Airco, koelkastje, wastafel met zeepdispenser en warme luchtblazer om je handen onder te drogen.Na een enkele rit mee te kijken mocht ikzelf al laats nemen op de bestuurderszetel en het is toch wel verschieten hoeveel je in het oog moet houden. Maar na een goeie 10 minuten ben je hiermee wel weg.Opvallend in de haven is hoeveel voertuigen er door de slagbomen rijden en dat is toch altijd wel even verschieten.Wat ook 'machtig' is is dat we de Kennedeytunnel onderdoor moesten, en om deze uit te geraken wordt van de diesels volle tractie verwacht, het gebulder van de krachtomzetting in de tunnel is een gevoel dat je enkel kunt voorstellen als je het meegemaakt hebt

Basis theorie18-07-'06

Vandaag en morgen hebben we 2 dagen basistheorie, door de zomer vakantie zijn er geen lesgevers, de eigenlijke opleiding begint dus ergens eind augustus, begin september. Zolang worden we mee op pad gestuurd met een monitor treinbestuurder waarmee we donderdag voor het eerst mogen met meerijden in afwachting van het begin van de eigenlijke opleiding. De theorielessen zijn nu enkel de basiskennis van de seinen, veiligheidsregels enz... zodat we toch enig idee hebben van wat we onderweg zoal tegenkomen en we niet aan elk sein moeten vragen aan onze monitor wat het betekend.
De eerste 'werk'dag zit erop.

We werden in de voormiddag in Antwerpen - Centraal verwacht waar we hoofdzakelijk papieren moesten invullen en o.a. onze vrijkaart kregen.

Omstreeks 13u45 waren we hiermee klaar en moesten we met de trein naar Antwerpen - Noord. Daar werden we opgewacht door onze leraar waar we onze vragen konden op afvuren.
We kregen ook te horen dat de eigenlijke opleiding in september begint. We krijgen nu eerst 3 dagen theorie (kwestie van een beetje basis mee te hebben) daarna gaan we mee de baan op totdat de eigenlijke opleiding van start gaat.

Aanwerving06-07-'06

Eindelijk is het dan zover, 11 maanden na inschrijving ben ik aangeworven.
Vandaag zat de brief hiervoor in de bus.

De aanwerving gaat in op 17.07.2006 en wordt op die dag uitgenodigd in een bureau te Antwerpen om van start te gaan!
Het verloop van die dag en het verdere gebeuren tijdens de opleiding zul je hier allemaal te weten komen.

Iedereen bedankt die mij gesteund hebben tijdens de ingangsexamens U mag allemaal uw duimen weer voor even laten rusten.
Zoals ik al had gezegd bestaat de medische proef uit 2 hoofdzakelijke gedeeltes enerzijds het lichamelijke anderzijds het mentale.

Vandaag heb ik de uitslag in de bus gekregen, dit resultaat was positief.
Het is nu wachten op de brief voor aanwerving.
Het was een dag van -hier naar ginder- hollen van het ene verdiep naar het andere van kantoor naar kantoor. Dit alles in een temperatuur van 35°C in de kantoren!
De dag bestond uit 2 verschillende proeven enerzijds de medische keuring anderzijds de psychologische test. Vooral deze laatste was eigenlijk net hetzelfde als de eerste proef de geschiktheidtest die we hebben moeten afleggen.
Het medische onderzoek was zoals te verwachten de controle van vooral ogen en oren. Eigenlijk zowat te vergelijken bij een PMS/CLB onderzoek vroeger op school.
Er volgde een gesprek met de psychologe. Daarna moest ik nog naar de kliniek Sint-Jan voor een radiografisch onderzoek vd borstkas dit omdat ik jonger ben dan 21.
Het is nu weer wachten op een brief vd NMBS houw uw vingers gekruist voor positief nieuws.
Veel sneller dan ik ooit had kunnen denken maar een dag na de uitslag van het mondelinge examen zat er al terug een brief in de bus met de uitnodiging voor het medische gedeelte.

Ik wordt uitgenodigd op 13 juni, een dag waar jullie dus weer allemaal voor mij MOETEN duimen en oma weer een kaarske zal moeten aansteken. Ik informeer jullie allemaal zo snelmogelijk over de gebeurtenissen op de site.
Na exact 3 weken en 3 dagen na de deelname aan de mondelinge proef is het dan eindelijk zo ver.
Op Donderdag 1 juni zat de brief in de bus waarin staat dat ik geslaagd ben in de mondelinge proef (het onderhoud). Dit is wat in de brief staat:

Wij hebben u het genoegen u te melden dat u geslaagd bent voor bovenvernoemde proef.
U bent 4e gerangschikt onder de nederlandstalige laureaten.
U behaalde volgende punten voor het vak 2 "onderhoud": 18/20 (vereist minimum 12).


Het is nu wachten op een uitnodiging voor de medische proef.
Vandaag was er het mondelinge examen, na aankomst in de frankrijkstraat in het hoofdgebouw van de NMBS moest ik eventjes wachten voor ik voor de jury mocht komen. Deze bestond uit 3 Personeelsleden waarvan 1 psychiater en 2 personen uit de dienst treinbestuurder zelf. Vooral deze laatste 2 onderwierpen je aan enkele te verwachten vragen die vooral staafde naar je interesse en motivatie. De uitslag wordt medegedeeld in een brief, nog even afwachten voor het resultaat dus en zal vol ongeduld mijn brievenbus in de gaten houden.
We worden uitgenodigd voor een mondelinge proef af te leggen op dinsdag 9 mei
Deze test bleek niet zo moeilijk je moest er enkel je aandacht bijhouden, het ging hem om zo snel en nauwkeurig mogelijk blokjes, woorden, cijfers, enz... te vergelijken. Hieruit werd opgemaakt of je genoeg 'verstand' hebt om de opleiding als treinbestuurder aan te kunnen. Deze was dus eliminerend en zo bleven uit het groepje van 10 er maar 3 meer over na de proeven, een toch wel redelijke strenge selectie dus maar ben er gelukkig door. Het is dus nu uitkijken naar de mondelinge proef die begin mei zal doorgaan, allen dus duimen voor mij ;-)
We worden uitgenodigd om deel te nemen aan de geschiktheidtest op woensdag 5 april zij die hierin slagen mogen dezelfde dag hun psychologische testen meedoen, deze zijn immers eliminerend
Net terug van de infovergadering waar alle voor en nadelen uit de doeken gedaan werden over de job als treinbestuurder. Zeker iets om te onthouden is dat je op het einde van je loopbaan 3 tot 4 en zelfs meer mensen dood gereden hebt doordat het aantal zelfmoorden blijft stijgen op het spoor. Tevens is het ook zo dat iedere geschikte treinbestuurder in Antwerpen-Noord aan de slag moet gaan zonder enige uitzondering, voor sommigen onder ons niet leuk om te horen, vooral zij die van de kust regio waren hebben dus al snel afgehaakt. Want pas na een goeie 5 jaar maak je kans een overplaatsing te hebben naar een ander depot, maar zelfs dat is niet zeker. Vanaf nu is het weer wachten op een bericht om deel te nemen aan de psychologische proeven.
Brief ontvangen met de uitnodiging voor een infovergadering op zaterdag 11 maart
Brief ter bevestiging ontvangen voor deelnamen aan de ingangsproeven

Inschrijving23-08-'05

Datum van inschrijving voor deelnamen aan de ingangsproeven voor de job treinbestuurder bij de NMBS via de website