Seininrichting


Grote stopseinen
Normaalspoor Betekenis Tegenspoor
Seinbeeld groen normaalspoor Groen (G):
Doorrit aan maximale snelheid die op die plaats van toepassing is toegestaan.
De volgende sectie en de daarop volgende sectie zijn vrij.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld groen tegenspoor
Seinbeeld groen-geel horizontaal normaalspoor Groen - geel horizontaal (GGH):
Het volgende sein vertoont een lichtcijfer, dit lichtcijfer geeft een beperkende snelheid weer.
De bestuurder moet dus aan dit sein beginnen afremmen om aan het volgende sein de beperkte snelheid te kunnen respecteren.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld groen-geel horizontaal tegenspoor
Seinbeeld groen-geel verticaal normaalspoor Groen - geel verticaal (GGV):
De volgende aankondiging staat op een te korte afstand, dit wil zeggen dat de afstand tussen het volgende sein en het daarop volgende sein te kort is om af te remmen naar de gevraagde snelheid.
De treinbestuurder remt dus opvoorhand af, voor reizigerstreinen naar 70km/u en voor goederetreinen naar 40km/u. Deze snelheid moet bereikt zijn aan het volgende sein.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld groen-geel verticaal tegenspoor
Seinbeeld twee gele lichten normaalspoor Twee geel (2G):
Het volgende sein is gesloten, de bestuurder breekt zo snel mogelijk zijn snelheid naar maximum 40km/u om te kunnen stoppen voor het volgende sein dat rood staat.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld twee gele lichten tegenspoor
Seinbeeld rood normaalspoor Rood (R):
Stoppen, de bestuurder moet stoppen voor dit sein.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld rood tegenspoor
Seinbeeld rood-wit normaalspoor Rood (R):
De bestuurder mag hier voorbij rijden, echter gaat hij over in 'kleine beweging', hij moet na het passeren van dit sein ook de kleine stopseinen eerbiedigen.
De bestuurder zal na dit sein ook rit op het zicht toepassen, dit wil zeggen dat de snelheid maximaal 30km/u is en hij moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder (bvb. een trein op uw spoor).

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.
Seinbeeld rood-wit tegenspoor
Vereenvoudigd stopsein Vereenvoudigd stopsein:
Je kan deze seinen meestal terugvinden in bundels.
Door hun kleinere en vereenvoudigde opstelling kunnen ze makkelijk geplaatst worden waar sporen dicht bij elkaar liggen.
- Rood: stoppen.
- Geel: Doorrijden, volgende sein mogelijk gesloten.

Echter door hun kleinere formaat mogen ze niet gebruikt worden in volle baan, er is dus geen tegenspoor variant.
 
Kleine stopseinen
Seinbeeld Betekenis
Stopsein kleine beweging gesloten Klein lichtstopsein (gesloten stand):
Wanneer de bestuurder in 'kleine beweging' aan het rijden is moet hij dit sein respecteren.
In deze situatie is dit sein gesloten.
De bestuurder moet hiervoor stoppen.
Stopsein kleine beweging open Klein lichtstopsein (open stand):
Wanneer de bestuurder in 'kleine beweging' aan het rijden is moet hij dit sein respecteren.
In deze situatie is dit sein open.
De bestuurder mag hier voorbijrijden.
ETCS
Uitzicht Betekenis
Stopmerkbord ETCS Stopmerkbord:
Stopmerkborden worden gebruikt op hogesnelheidslijnen of lijnen zonder laterale signalistie.
Het bord geeft de plaats aan waar gestopt moet worden indien de ETCS boorduitrusting een stopopdracht weergeeft.
De punt van de gele driehoek wijst altijd naar het spoor waartoe het zich richt.
Onder- en boven panelen aan lichtseinen
Uitzicht Betekenis
Keper Keper:
Deze lichtbak staat bovenop het sein.
Indien het sein vast brandende lichten heeft, dan gaat de treinbestuurder over naar het regime tegenspoor hij zal vanaf nu seinen tegenkomen met knipperende lichten.
Indien de bestuurder in het regime tegenspoor aan het rijden is (knipperende seinen), dan zal de bestuurder na het paseren van dit sein overgaan naar het regime normaalspoor (vastbrandende seinen).
Doodspoor Doodspoor:
Wanneer de trein naar een doodspoor zal gaan vertoont het sein de U.
Dit seinbeeld kan enkel bij twee gele lichten branden.
Lichtcijfer onderaan Lichtcijfer onderaan het sein:
Een lichtcijfer onderaan het sein geeft een beperkende snelheid weer.
De treinbestuurder moet vanaf hier deze snelheid aanhouden (in de meeste gevallen om een wissel te nemen) in dit geval 40km/u. Indien het een beperkende snelheid is zal het lichtcijfer vooraf gegaan worden van een sein met het seinbeeld groen - geel horizontaal (GGH).

In sommige gevallen kan het lichtcijfer ook gebruikt worden voor een snelheidsverhoging. De treinbestuurder mag dan optrekken naar deze snelheid als zijn volledige trein hier voorbij is. In dit geval zal er geen aankondiging gegeven worden met GGV.
Herhaler
Uitzicht Betekenis
Herhaler gesloten stand Herhaler (gesloten stand):
Herhalers worden geplaatst voor slecht zichtbare seinen.
In deze stand toont de herhaler aan dat het sein gesloten is (rood, rood-wit). Of open staat maar met een beperking (sein dat een lichtcijfer vertoont met een beperkte snelheid).
Herhaler gesloten stand Herhaler (open stand):
Het sein staat open en geeft ook geen beperking weer.
Seinen eigen aan reizigersverkeer
Uitzicht Betekenis
AVG rood AVG - Rood:
AVG of Alle Verichtingen Gedaan.
De treinbegeleider gebruikt dit toestel om de trein te laten vertrekken.
De treinbegeleider sluit de deuren van de trein, behalve zijn eigen deur, vervolgens draait de treinbegleider aan een sleutelkastje op het perron waarop het rode lampje op de AVG gaat branden.
De treinbegeleider begeeft zich terug naar zijn eigen deur en houd van daaruit toezicht op zijn trein.
AVG wit AVG - Wit:
Na het ontsteken van het rode lampje zal de avg enkele seconden later de zes witte lichtjes tonen.
De treinbestuurder mag nu aanzetten met zijn trein en de treinbegeleider sluit vervolgens de deur waaruit die toezicht hield over het perron.