Nieuws


NS sloeg vorig jaar 2788 keer een station over: ‘Soms noodzakelijk’

Nederland
Maandag, 06 mei '24 via Spoor Pro

Dienstverlening
338
Webmaster

Het is vervelend voor de reizigers, maar soms toch echt noodzakelijk. Dat zegt NS over het overslaan van stations. Uit cijfers die de NOS opvroeg bij de vervoerder blijkt dat er vorig jaar 2788 keer een station werd overgeslagen. Van de tien stations die het vaakst worden overgeslagen, liggen er acht op de lijn Arnhem-Breda.

In 2023 gebeurde het 2788 keer dat NS een station oversloeg terwijl er wel een stop gepland was, zo blijkt uit navraag van NOS bij de vervoerder. Dat komt neer op ruim 7,6 keer per dag, en op 0,02 procent van de bijna 12 miljoen keer dat de vervoerder in totaal ergens stopte in dat jaar. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van tien jaar geleden.

Volgens NS is het overslaan van een station soms noodzakelijk als een trein vertraging heeft opgelopen. De vervoerder voorkomt op die manier dat de vertraging zover oploopt, dat een trein helemaal geschrapt moet worden. Bijvoorbeeld omdat het andere treinen in de weg zou gaan zitten. “En dan hebben alle reizigers langs de route er last van”, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Om de volledige uitval van treinen te voorkomen, heeft NS voor sommige trajecten afspraken gemaakt met ProRail over wanneer treinen een station overslaan. Deze staan in een zogenaamd ‘Trein Afhandelings Document’ (TAD). Bovenaan de lijst van stations die het meest zijn overgeslagen staat bijvoorbeeld station Tilburg Universiteit. De afspraak is daar dat NS het station links laat liggen als de trein meer dan acht minuten vertraagd is.

Tien meest overgeslagen stations in 2023
  1. Tilburg Universiteit: 271 keer (0,82%)
  2. Nijmegen Dukenburg: 167 keer (0,41%)
  3. Nijmegen Goffert: 166 keer (0,41%)
  4. Utrecht Lunetten: 101 keer (0,19%)
  5. Arnhem Zuid: 94 keer (0,28%)
  6. Elst: 92 keer (0,26%)
  7. Nijmegen Lent: 92 keer (0,27%)
  8. Zoetermeer 75 keer (0,26%)
  9. Rosmalen: 69 keer (0,31%)
  10. ‘s-Hertogenbosch Oost: 68 keer (0,30%)
Tilburg Universiteit het vaakst overgeslagen
Treinen die gedwongen een station moeten overslaan, zijn in veel gevallen vertraagd als gevolg van tijdelijke snelheidsbeperkingen, zo meldt NS. Die legt spoorbeheerder ProRail op uit veiligheidsoverwegingen, bijvoorbeeld wanneer de bodem onder het spoor instabiel is.

Snelheidsbeperkingen zijn bijvoorbeeld een belangrijke oorzaak voor het grote aantal treinen dat Tilburg Universiteit oversloeg. Een van de sprinters die daar stopt, volgt het traject tussen Arnhem en Breda, waarop er op een stuk van twee kilometer maar 40 kilometer per uur gereden mag worden, in plaats van de gebruikelijke 140. Dit zorgt voor veel vertraging.

NS verdedigt deze afspraak door erop te wijzen dat er op Tilburg Universiteit overdag vier treinen langsrijden. “Als er dan eentje uitvalt, blijft er nog aardig wat over”, zegt de woordvoerder hierover. Volgens Wim van Donk, rector magnificus van de universiteit, hebben studenten echter veel last van de maatregel. Hij bood vorig jaar zelfs aan om hoogleraren logistiek mee te laten denken over een oplossing.

‘Groot dilemma’
Ook tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch zijn snelheidsbeperkingen opgelegd, waardoor er geregeld vertraging ontstaat rond het knooppunt ’s-Hertogenbosch. Het gevolg is dat verschillende stations langs het traject Arnhem-Breda bovengemiddeld vaak de klos waren in het afgelopen jaar.

“Het is een groot dilemma voor de spoorwereld”, zegt de woordvoerder, “het overslaan van stations. Je wil het natuurlijk niet, want reizigers hebben er nadeel van.” Hij benadrukt wel dat het overslaan van stations weinig voorkomt (0,02 procent van het totale aantal stops dus) en stelt dat het in het buitenland vaker voorkomt.

Reacties