Nieuws
België
Vrijdag, 22 mei '20 via Spoor Pro
Andere
540
Webmaster
Het belangrijkste voordeel van de nieuwe dienst is de online uitwisseling van informatie over tickets tussen vervoerders en aanbieders van treinkaartjes onderling. Door deze informatie met elkaar te delen, zijn tickets beter beveiligd, wordt fraude voorkomen en ontstaan er meer mogelijkheden voor elektronische ticketing. ETCD-service wordt geleverd in een Software as a Service (SaaS)-modus. Verschillende Europese kaartuitgevers en vervoerders zijn er inmiddels mee verbonden.
Standaardoplossing
“ETCD is een belangrijk toevoeging aan het UIC Rail Distribution-ecosysteem”, aldus Marc Guigon, directeur Passagiers bij UIC. “In combinatie met MERITS (Dienstregelingen), PRIFIS (Prijzen) en Hermes (Reserveringen) maakt ETCD (Controle) het UIC IT-distributiekader compleet. We bieden alle leden van de Europese spoorbedrijven hiermee een kostenefficiënte en robuuste standaardoplossing voor hun internationale ticket business.”
Binnen de werkgroepen van ‘UIC Passenger’ is overeenstemming bereikt over een gemeenschappelijke specificatie IRS 90918-4 voor de uitwisseling van kaartcontrolegegevens tussen kaartuitgevers en spoorwegmaatschappijen die de passagierskaartjes controleren. Met ETCD-service worden de specificaties van de ticketcontrole nu centraal geimplementeerd. UIC-leden kunnen hierdoor informatie uitwisselen via een centraal systeem. Dit brengt volgens UIC minder complexiteit en lagere implementatiekosten met zich mee voor de vervoerders. ETCD wordt naar verwachting vaan de branchevereniging een belangrijke basis voor de toenemende acceptatie van e-tickets.