Nieuws


De NMBS is niet alleen, ook de Deutsche Bahn sukkelt met de stiptheid: wij deden de test

Duitsland
Vrijdag, 11 januari '19 via VRT NWS
Stiptheid

Dienstverlening
301
Webmaster

Onze eigen NMBS heeft er geen al te beste jaren op zitten: de stiptheidscijfers zijn onder de verwachting en dat voelt iedereen die regelmatig eens de trein neemt. Maar we zijn niet alleen: ook in ons belangrijkste buurland, het land van - oh ironie - de pünktlichkeit, sukkelen ze met het spoor. De Deutsche Bahn doet het slechter dan ooit. Ook wij deden een poging om op tijd van Brussel naar München te rijden.

Eerst enkele cijfers

Duitse treinen rijden niet altijd op tijd.  Dat is een understatement. Amper 73 procent van de treinen haalt het uurrooster. Dat lijkt een pak slechter dan bij ons.  Maar de Duitse normen zijn strenger dan die van ons. Het hangt er met andere woorden van af hoe je meet. De door de overheid gevraagde cijfers liggen wel 10 procent hoger. De Deutsche Bahn zegt dat die norm ten vroegste in 2025 zal gehaald worden.

Een Duitse hogesnelheidstrein ICE

Het grote probleem lijkt het tekort aan personeel te zijn. Bij de "kritieke jobs" - spoorwegtaal voor bestuurders, begeleiders, seingevers, onderhoud - zijn er 5.000 mensen te weinig. De gevolgen laten zich meer en meer op het spoor zelf voelen. Zo rijden 4 op de 5 ICE-treinen (de Duitse HST) met defecten rond; van defecte deuren en kapotte toiletten tot problemen met de remmen.  Zo brandde afgelopen jaar nog een hogesnelheidstrein uit omdat de remmen het niet deden. Niemand raakte gewond, maar het scheelde geen haar.

Vlot van Brussel naar Frankfurt

Op een donkere zondag reis ik mee met Ineke Vermeulen tussen Brugge en haar woonplaats in het centrum van München. Ineke werkt al tien jaar in de Beierse hoofdstad, maar komt regelmatig de familie in West-Vlaanderen opzoeken, meestal met de trein. "Met het vliegtuig ben ik ietsje sneller, maar ik heb altijd te veel bagage mee."

Vanaf Brussel leveren we ons over aan de Deutsche Bahn, voor een rit Brussel-Zuid naar Frankfurt Hauptbahnhof en na een overstap van daaruit naar München Hauptbahnhof. Het eerste deel naar Frankfurt verloopt zonder problemen. Maar dat is niet altijd zo, vertelt Ineke. "Deze zomer heb ik in Frankfurt nog een dag vastgezeten door geschrapte treinen." Ook de zomervakantie verliep niet naar wens. "Een reis naar het zuiden liep in het honderd door een personenongeval. In se kan je daar weinig aan doen, maar het viel wel op dat er door de DB weinig alternatief geboden werd. Er waren ook reizigers die met een andere maatschappij geboekt hadden. Die werden beter begeleid".

Haar thuisstad München heeft sinds vorig jaar een nieuwe hogesnelheidsverbinding met Berlijn. "Het was een project waar al sinds de val van de muur over gesproken werd, eindelijk was het af. Maar al tijdens de openingsrit liep het fout en kwam de trein met kanselier Merkel en alle prominenten aan boord een uur te laat aan."

Volgens Ineke heeft veel te maken met de politieke keuzes: "Duitsland investeert meer in het autowegennet dan in de spoorwegen. De Deutsche Bahn trekt weinig nieuwe reizigers aan. Bovendien gaat al het geld naar de grote lijnen en worden steeds meer stations gesloten. En er is de privatisering. Op die manier krijg je deze toestanden. Twintig jaar geleden ging het nog een pak beter."

"Dames en heren, we komen aan in Frankfurt am Main Hauptbahnhof.  Alle aansluitingen zijn gehaald", klinkt het even later in goed Nederlands.

Frankfurt - München: een extra uurtje

De realiteit is evenwel anders.  Onze trein naar München wordt eerst met een kwartier vertraging aangekondigd, een paar minuten later zelfs geschrapt.  Een alternatieve trein naar München, via een langere route, ook. Over de reden wordt niet gecommuniceerd.

Tientallen mensen haasten zich naar de infostand in de centrale hal. Opmerkelijk: zeer snel krijg je alternatieven op papier afgedrukt. Geen drama of hysterie aan de infostanden, maar een mix van zakelijkheid en gelatenheid. We krijgen twee mogelijkheden: een trein met een extra overstap in Nürnberg, waardoor we maar 52 minuten verliezen, of de volgende, gewoon een uur later. "Op die acht minuten zal het niet komen, maar we spelen misschien best op veiligheid en nemen die met de overstap. Dan zijn we op zijn minst al in Nürnberg en dat is al dichter bij München", beslist Ineke.  Het is reizen met de Deutsche Bahn anno 2019: gokken.

Uiteindelijk zullen we exact een uur later dan voorzien München Hauptbahnhof binnenrollen. Maar we hebben wel warm en comfortabel gezeten en intussen op de smartphone kunnen lezen hoe het autoverkeer door "winterse toestanden" in Zuid-Beieren helemaal vastzit.

Reacties