Nieuws


Beperkingen voor goederenvervoer in Denemarken na treinongeluk

Denemarken
Donderdag, 10 januari '19 via Spoor Pro

Ongeluk - ramp
226
Webmaster

Sinds begin deze week zijn de voorschriften voor het goederenvervoer per spoor in Denemarken uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk aangescherpt. Dat heeft het Deense Agentschap voor transport, bouw en huisvesting bekend gemaakt. De aanleiding hiervoor is het treinongeluk op 2 januari op de Grote Beltbrug, waarbij acht doden en zestien gewonden vielen.

Het ongeluk gebeurde op de Grote Beltbrug, een brug tussen de eilanden Funen en Seeland. Een passagierstrein werd geraakt door onderdelen die van een goederentrein van DB Cargo afvielen.

Het Deense transportagentschap Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) heeft transporten waarbij trailers vervoerd worden in ‘pocket wagons’ nu per direct verboden. Dat zijn wagons van goederentreinen met een verlaagde laadvloer. Het verbod geldt voor alle typen pocket wagons, ongeacht welk mechanisme ze hebben om de lading op de wagen vast te zetten. Alle betrokken vervoerders zijn door het agentschap op de hoogte gebracht van het verbod. De maatregel is genomen omdat uit eerste onderzoek is gebleken dat er een risico bestaat dat trailers niet goed vergrendeld kunnen worden bij een bepaald type pocket wagon. Pocket wagons zijn essentieel bij intermodaal vervoer omdat trailers vanuit een vrachtwagen makkelijk in deze wagons geplaatst kunnen worden en andersom.

Bij storm niet of minder snel rijden

Een andere maatregel van het Deense agentschap heeft te maken met de weersomstandigheden. Als het hard waait moeten spoorgoederenvervoerders rekening houden met beperkingen voor het vervoer over de Grote Beltbrug. Als het stevig waait (15 meter per seconde) moet de snelheid van vervoer met windgevoelige voertuigen omlaag naar 80 kilometer per uur. Bij storm (20 meter per seconde) is vrachtverkeer met windgevoelige voertuigen verboden. Bij nog meer wind (25 meter per seconde) geldt een vervoersverbod voor alle goederentreinen.

Er loopt nog een onderzoek naar de oorzaak van het treinongeluk. Als daar meer informatie over beschikbaar is, zal TBST beoordelen of de genomen maatregelen nog nodig zijn of dat ze wellicht aangepast moeten worden.

Reacties