Nieuws


Hervormingen SNCF stap dichterbij

Frankrijk
Dinsdag, 12 juni '18 via Spoor Pro

Politiek
533
Webmaster

Franse senatoren en afgevaardigden zijn maandag akkoord gegaan met de voorgestelde SNCF-hervormingen. Naar verwachting wordt het wetsvoorstel van de Franse president Emmanuel Macron eind deze week definitief goedgekeurd. Dat melden Franse media. Vorige week stemde een grote meerderheid van de Franse Senaat voor de controversiële hervormingen van het Franse nationale spoorwegbedrijf.

Er is nog veel onduidelijk over de hervormingen van de Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF). Het uitgangspunt is wel helder: het versterken van de concurrentiepositie van SNCF. Dat is nodig, omdat het TGV-net vanaf 2020 wordt opengesteld voor concurrentie. Dat staat vast in EU-regelgeving. Ook het regionale netwerk wordt in 2023 geliberaliseerd. Maar wegens de grote schulden van het spoorbedrijf, is het niet in staat concurrentie het hoofd te bieden.

Schuld

In de afgelopen jaren liep de schuld van het staatsbedrijf op tot 47 miljard euro. Veel regionale spoorlijnen kregen te maken met achterstallig onderhoud. Dit deel van het spoor is ook het meest verliesgevend: het levert jaarlijks 1 miljard euro op, maar kost vier keer zoveel. Ook is grof geïnvesteerd in het hogesnelheidsnetwerk. De overheid gaat vanaf 2020 35 miljard van de schuld overnemen. Dat gaat stapsgewijs, omdat Frankrijk anders niet meer voldoet aan Europese begrotingsregels.

Een andere manier om de kosten te verminderen, is om de speciale arbeidsvoorwaarden rigoureus aan te pakken. Hieronder vallen baangarantie voor het leven en vroegtijdige pensionering. Nu mogen bijvoorbeeld machinisten al met 52 jaar met pensioen. Dit verdwijnt dankzij de reorganisatie. Voor de 150.000 huidige werknemers blijven de arbeidsvoorwaarden staan. De herziende regels gelden alleen voor nieuwe medewerkers.

Stakingen

Franse spoorvakbonden zijn woedend. In april startte het Franse spoorwegpersoneel een golf van stakingen. Dat duurt nog door tot en met 28 juni. Ook internationaal treinverkeer heeft last van de stakingen. Thalys deelt personeel met SNCF en heeft daarom de dienstregeling aangepast. Hetzelfde geldt voor Eurostar.

Een van de grootste zorgen van vakbonden is dat SNCF zou worden geprivatiseerd, maar volgens het wetsvoorstel blijft SNCF volledig in handen van de staat. De juridische status van het spoorbedrijf verandert wel. Het wordt omgevormd naar een naamloos vennootschap, met publiek kapitaal.

Reacties