Nieuws
Nederland
Woensdag, 07 maart '18 via Spoor Pro
Benelux - Fyra
Infrastructuur
481
Webmaster
Infraspeed eist een kostenvergoeding van het ministerie, omdat die toestaat dat intercity’s over de hogesnelheidslijn rijden als alternatief voor de Fyra-hogesnelheidstreinen. De Fyra-treinen werden in 2013 vanwege diverse gebreken van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda.
Onderzoek
Het ministerie twijfelt eraan of de schade aan de HSL-Zuid wordt veroorzaakt door de intercitytreinen en laat daarom spoorbeheerder ProRail daar onderzoek naar uitvoeren. Dat moet uitwijzen of de oorzaak ligt bij de treinen of dat er andere oorzaken aan de schade ten grondslag liggen. Het zou ook aan niet goed uitgevoerd onderhoud of de kwaliteit van het spoor kunnen liggen, waar Infraspeed zelf verantwoordelijk voor is. Uit het onderzoek moet blijken hoe groot de schade aan het spoor is en wat de precieze kosten zijn. Infraspeed herstelt ondertussen de schade.
ProRail-topman Pier Eringa pleitte er vorig jaar nog voor om het contract met Infraspeed op de HSL-Zuid open te breken. Hij stelde destijds dat de prestaties van de Intercity Direct veel beter zouden zijn als de spoorlijn geheel in het beheer van ProRail komt.
Infraspeed is een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als de Koninklijke BAM Groep en Siemens. Het consortium Infraspeed beheert de HSL-Zuid in opdracht van ProRail.