Nieuws


Rapport treinramp Wetteren legt "falen in veiligheidssysteem" bloot

België
Vrijdag, 05 december '14 via De Redactie
Treinramp Wetteren-Schellebelle

Ongeluk - ramp
1282
Webmaster

Uit het definitieve rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) blijkt dat er meerdere oorzaken aan de basis liggen van de treinramp in Wetteren. De treinbestuurder heeft een sein genegeerd, dat de snelheidsbeperking oplegt. Die overdreven snelheid is slechts een van de vier oorzaken van het ongeval.
Op 4 mei 2013 ontspoorden in Wetteren om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons. Drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Een buurtbewoner overleed 's namiddags, bijna 2.000 mensen werden geëvacueerd. De trein reed over een wissel van een tegenspoor naar een normaalspoor, net voorbij werken in Schellebelle.

"Volgens de technische analyse, uitgevoerd met ondersteuning van verschillende externe experten, is er geen enkele aanduiding dat het spoor, signalisatie of het rollend materiaal hebben bijgedragen tot de ontsporing", staat in de samenvatting van het 247 pagina's tellende rapport.

Welke factoren hebben geleid tot de treinramp?
Overdreven snelheid (84 km/u waar een beperking van 40 km/u gold)
Twee opeenvolgende korte bochten, met wissels in S-vorm
Het hoge zwaartepunt van de wagons (die wel correct beladen waren)
Het gebruikte systeem van noodremming
Probleem met veiligheidssysteem op onze spoorwegen?
De overdreven snelheid van de bestuurder is niet de enige factor die tot de treinramp heeft geleid. De actie van de treinbestuurder legt wel een falen in het veiligheidssysteem "Memor" op onze spoorwegen bloot. De man was immers in staat om een sein dat zijn overdreven snelheid aangaf, (al dan niet bewust) te negeren.

Concreet heeft de treinbestuurder een knipperend verwittigingssein "automatisch" bevestigd, zonder dat hij de bijhorende actie overnam. Hij paste zijn snelheid dus niet aan. Daardoor werd de automatische noodremming voorkomen.

Gedurende de rit had de man eerder negen andere groene lichten bevestigd. De evaluatie van de planning van de bestuurder suggereert verder "heel waarschijnlijk een verhoogd niveau van vermoeidheid". Alle wettelijke richtlijnen werden verder gerespecteerd.

Het onderzoek bracht een inbreuk op de veiligheidsfunctie van het "Memor-systeem" aan het licht. Dat systeem geeft volgens het onderzoeksrapport geen informatie over de inhoud van het voorbijgereden gemiste veiligheidssysteem.

Het ene veiligheidssysteem is het andere niet
"De ondernemingen in de spoorwegsector hebben verschillende beschermingsmechanismen ter voorkoming van ongevallen. Deze mechanismen zijn echter onvoldoende in het geval dat een treinbestuurder een waarschuwingssein verkeerdelijk interpreteert of slecht percipieert", klinkt het als besluit.

"De meest recente uitrustingen zoals het systeem TBL1+ bieden geen oplossing in dezelfde omstandigheden als die van het ongeval, enkel een stuurpostsignalisatiesysteem type ETCS of vergelijkbaar met ETCS had de trein tijdig tot stilstand gebracht", aldus nog het rapport.

Nieuw systeem tegen 2022
Infrabel noemt het ETCS (European Train Control System) -veiligheidssysteem "de Rolls-Royce" onder de controlesystemen. "Het is een soort cruise control voor treinen, die de snelheid continu in de gaten houdt. Bij het TBL1+-systeem is dat niet het geval. Daar wordt de snelheid enkel op bepaalde punten gemeten", legt Infrabel uit.

Wat betreft het TBL1+-systeem, is er momenteel een efficiëntiedekking van 95% op onze sporen. Dat betekent dat 95% van de treinverbindingen daardoor gedekt worden. Enkel de lijnen waarop minder passagierstreinen rijden moeten daarmee nog worden uitgerust.

Volgens een Europese aanbeveling zou het volledige spoornet tegen 2022 voorzien moeten zijn van het nieuwe, veiligere ETCS-systeem.
Reacties