Nieuws


"Machinist beschikte over nodige attesten"

België
Dinsdag, 07 mei '13 via De Redactie
Treinramp Wetteren-Schellebelle

Ongeluk - ramp
957
Webmaster

De machinist die de trein bestuurde die vorig weekend ontspoorde in Wetteren, beschikte over de vereiste opleiding en ervaring. Dat heeft staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) gezegd in de Kamercommissie die over het ongeval debatteert. Volgens De Morgen ligt de machinist van de verongelukte goederentrein mogelijk aan de basis van de ramp.

Wathelet spreekt de geruchten tegen dat de machinist niet over de nodige attesten beschikte. "Momenteel laat niets ons denken dat die machinist niet over de nodige ervaring beschikte om op die lijn te opereren."

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) waarschuwt voor de liberalisering van het spoor. De verongelukte trein is eigendom van een Duitse spoorwegmaatschappij.

Volgens die maatschappij, DB Schenker, was de machinist inderdaad volledig bevoegd om op de bewuste lijn te rijden. "Per lijn moet een machinist aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt, wat hier het geval is", bevestigt woordvoerder Jelle Rebbers. "Zijn complete dossier, met ook zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket. Een niet onbelangrijk onderdeel is ook dat de machinist recent nog medisch en psychisch geschikt werd verklaard."

Reed de machinist te snel?
Volgens De Morgen, die een transcriptie van de noodoproep van de machinist van de verongelukte goederentrein aan het bevoegde seinhuis publiceert, ligt die machinist mogelijk aan de basis van de gebeurtenissen in Wetteren.

In dat gesprek zou de man gezegd hebben dat hij een ontsporing had en "te hard door de wissels is gegaan". Daardoor zou hij te laat hebben gemerkt dat hij maar 40 per uur mocht rijden. Uit dat laatste valt af te leiden dat hij bruusk heeft afgeremd, wat tot de ontsporing kan hebben geleid.

"Wissel recent onderhouden"
Minister van Overheidsbedrijven Labille ontkent tegenover de Commissie Spoorveiligheid dat de wissel waar het ongeval gebeurde slecht onderhouden zou zijn, zoals N-VA-Kamerlid Karel Uyttersprot zaterdag beweerde. "Infrabel informeert me dat de wissel waar de trein ontspoord is een recente wissel is, van mei 2004. Het laatste onderhoud dateert van februari 2013.

Desondanks was er heel wat kritiek op de gang van zaken bij het goederenvervoer per spoor. "Sinds begin 2012 is Wetteren al het zesde grote ongeval waarbij een goederentrein betrokken is, "stelt Jef Van den Bergh (CD&V) vast. "Dat zijn toch verontrustende cijfers."

Stefaan Van Hecke (Groen) ziet het grotere plaatje. "We hebben hier iet alleen te maken met een ernstige treinramp, maar stilaan ook met een ernstige milieuramp. Deze stoffen kunnen op termijn ook in de voedselketen terechtkomen."

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) wist de brandweer zaterdagmorgen vroeg wel degelijk met welke stoffen ze te maken had. Die gegevens waren door de machinist bezorgd, via infrastructuurbeheerder Infrabel. Dat er toch water is gebruik bij de bestrijding van de brand was volgens haar nodig om een ontploffing te vermijden, want dat zou nog erger zijn geweest.
Reacties