Nieuws


'Bestuurder ramptrein Wetteren had geen Belgische licentie'

België
Dinsdag, 07 mei '13 via Knack
Treinramp Wetteren-Schellebelle

Ongeluk - ramp
1480
Webmaster

De Nederlandse bestuurder van de trein die in Wetteren ontspoorde, vlam vatte en voor een giframp zorgde, heeft geen Belgische licentie. Dat zeggen bronnen dicht bij het dossier.

De Nederlandse bestuurder van de trein die in Wetteren ontspoorde, vlam vatte en voor een giframp zorgde, heeft geen Belgische licentie. Dat verneemt onze zustersite Le Vif/L'Express van bronnen nauw betrokken bij het dossier.

De bestuurder beschikte niet over een licentie om op de Belgische spoorwegen te rijden, zo zegt een bron nabij het onderzoek. Dat maakt dat de man niet in staat is de Belgische seinen accuraat te lezen.

De bestuurder reed tweemaal de toegelaten snelheid net voor het ongeval. Hij passeerde een sein dat aangaf dat hij slechts 40 kilometer per uur mocht rijden zonder het op te merken. In plaats van af te remmen, trok hij verder op. Hij reed aan 80 kilometer per uur toen hij een plots remmanoeuvre uitvoerde nadat hij een tweede sein wel had gezien. Daardoor begon de vloeistof te klotsen, waardoor de wagons onstabiel werden.

Volgens verschillende bronnen bij dichtbij het onderzoek beschikte de bestuurder niet over de licentie om over de Belgsiche spoorwegen te mogen rijden. Echter, volgens een Europese richtlijn moet elke conducteur alle regels kennen van de buitenlandse netwerken waarop hij of zij rijdt. Naast een medisch certificaat heeft een conducteur ook nog een technisch certificaat nodig - uitgereikt door het land in kwestie. Dat brevet bewijst dat de bestuurder kennis heeft van de gebruikte signalisaties, het veiligheidssysteem, de procedures in geval van ongevallen, ...

Geen blaam bij NMBS

Als deze informatie bevestigd wordt, dan kan dat verklaren waarom de Nederlander niet tijdig reageerde op het eerste signaal, op anderhalve kilometer van de plaats van het ongeval. Hij zou zijn fout pas honderd meter daarvoor ingezien hebben. Gevolg zou dan ook zijn dat de Belgische spoorwegen geen schuld treffen. Of toch dat er sprake is van gebrek aan waakzaamheid, een technisch defect of een versleten wissel, zoals aanvankelijk gedacht.

De controle van de buitenlandse bestuurders hangt af van willekeurige controles uitgevoerd door de administratie. Die worden meestal gevoerd bij een vermoeden van niet-naleving van de regels door een conducteur.
Reacties